نگرانی عمیق سازمان ملل از تاثیر حملات بر زیرساخت‌های اوکراین و امنیت غذایی جهانی

جویس مسویا، دستیار معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره اوکراین افزود: مراکز خرید، خانه ها، موسسات آموزشی، مغازه ها، ساختمان های اداری، پارک ها و حمل و نقل عمومی اوکراین در هفته های اخیر دچار مشکل شده اند.

خانم مسویا تصریح کرد: بر اساس برآوردهای سازمان بین المللی مهاجرت، حداقل ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر در منطقه خارکیف به تازگی آواره شده اند. همچنین حداقل ۱۱ هزاز غیرنظامی کشته شده اند. در این میان، مجروح شدن بیش از ۲۱ هزار غیرنظامی ددیگر در سراسر اوکراین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاییذ شده است. تلفات واقعی غیرنظامیان احتمالاً بسیار بیشتر است.

خبر مرتبط
خبر مهم شولتس درباره کنفرانس «صلح اوکراین» / چه خبر از صلح؟

صدراعظم آلمان با گفتن این که هنوز با صلح در جنگ اوکراین فاصله زیادی وجود دارد، اذعان‌ کرد، کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس برگزار خواهد شد، راهی برای رسیدن به صلح را دنبال نمی‌کند.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: بر اساس برآوردهای برنامه توسعه سازمان ملل متحد، سیستم انرژی در اوکراین اکنون بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت تولید خود را در مقایسه با دوره قبل از جنگ از دست داده است.

دستیار معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: یادآور می شویم که حملات در داخل فدراسیون روسیه در ماه های اخیر، از جمله در منطقه بلگورود نیز منجر به تلفات غیرنظامی و خسارت به منازل مسکونی شده است.

او گفت: ما همچنین به شدت نگران تأثیر حملات بر زیرساخت های حمل و نقل و بندر اوکراین و امنیت غذایی جهانی هستیم. ما تکرار می کنیم که ناوبری ایمن در سراسر دریای سیاه و حفاظت از بنادر و زیرساخت‌های غیرنظامی مرتبط باید تضمین شوند تا صادرات مواد غذایی به بازارهای جهانی برسد.

این مقام سازمان ملل همچنین یادآور شد: آسیب جسمی، روانی و عاطفی بر دختران و پسران اوکراینی بسیار زیاد بوده است. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کودک اوکراینی کشته و ۱۴۲۵ کودک مجروح شده اند.

او گفت: مقیاس نیازهای بشردوستانه در اوکراین همچنان گسترده است. بیش از ۱۴.۶ میلیون نفر - حدود ۴۰ درصد از جمعیت این کشور به شکلی از کمک های بشردوستانه نیاز دارند که بیش از نیمی از آنها زن و دختر هستند.

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به دلیل تاخیر در تخصیص بودجه واشنگتن برای اوکراین به دلیل مخالفت جمهوری خواهان عذرخواهی کرد، اما قول داد کاخ سفید "کاملا" از کی یف حمایت خواهد کرد.

خبر مرتبط
امضا دو توافقنامه میان زلنسکی و مکرون

رئیس جمهوری اوکراین در سفر به فرانسه با هدف دریافت کمک نظامی بیشتر با امانوئل مکرون همتای خود دیدار کرد.

تارنمای آمریکایی هیل روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: بایدن با زلنسکی در نرماندی، جایی که رهبران جهان برای جشن گرفتن هشتادمین سالگرد پیروزی گرد هم آمده اند، دیدار کرد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار از بسته کمکی ۲۲۵ میلیون دلاری دیگر به اوکراین رونمایی کرد.

بایدن گفت: «من به خاطر هفته ها که نمی دانستم چه بودجه ای تصویب می شود عذرخواهی می کنم زیرا ما در گرفتن لایحه ای که باید تصویب می کردیم و پول در آن بود مشکل داشتیم. برخی از اعضای بسیار محافظه کار ما از آن جلوگیری کرده بودند. اما بالاخره آن را انجام دادیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما هنوز حمایت می کنیم. به صورت کامل حمایت می کنیم.»

مجلس نمایندگان آمریکا در آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۴) سرانجام لایحه بیش از۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد که روسیه در واکنش به تصویب این لایحه گفته بود این کمک‌ها باعث ویرانی بیشتر اوکراین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.