هشدار تهران درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان

در بحبوحه درگیری‌های شدید در مرزهای جنوبی لبنان میان حزب‌الله و اسرائیل که همزمان با جنگ غزه در حال وقوع است، مقامات ایرانی در رابطه با برنامه‌های احتمالی تل‌آویو برای انجام حمله‌ای بزرگ علیه حزب‌الله لبنان، هشدار دادند.

خبر مرتبط
بیانیه جدید حزب الله /موشک فلق ۱ کدام نقاط را هدف گرفت؟

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که مقر فرماندهی لشکر ۹۱ ارتش رژیم صهیونیستی را در پادگان «برانیت» با چندین موشک فلق ۱ هدف قرار داده است.

به نوشته نیوزویک، این هشدار پس از آن صورت گرفت که سرلشکر هرتزل هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به پرسنل ارتش نزدیک مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی گفت: «ما در حال نزدیک‌شدن به نقطه‌ای هستیم که باید تصمیمی در مورد حمله‌ای در شمال گرفته شود». این اظهارات جدیدترین مورد از مجموعه لفاظی‌های مقامات اسرائیلی است که به اقدام نظامی در لبنان اشاره می‌کرد.

در پاسخ، هیئت ایران در سازمان ملل متحد تأکید کرد که مقامات ایرانی «به هیچ وجه برای لفاظی‌های اسرائیل در مورد حمله‌ای زمینی به جنوب لبنان اعتباری قائل نبوده» و استدلال کرد که چنین اقدامی تنها موجب شکستی بزرگ برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد.

هیئت ایران به نیوزویک گفت: «اگرچه احتمالاً نتانیاهو به دنبال تشدید بحران و گسترش جغرافیای جنگ برای حفظ قدرت خود است، اما حاکمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن کاملاً آگاه هستند که با شکست قبلی در برابر حماس، بدون شک با شکست سنگین‌تری در برابر حزب‌الله که از نظر قدرت نظامی نسبت به حماس برتری قابل توجهی دارد، روبرو خواهند شد».

تهران از متحدان کلیدی حزب‌الله است که به گفته ارتش اسرائیل، زرادخانه‌ای تا ۲۰۰ هزار راکت به همراه سایر تسلیحات از جمله پهپاد، خمپاره، سلاح‌های ضدتانک و موشک‌های هدایت‌پذیر دقیق در اختیار دارد.

هیئت ایرانی گفت: «ارزیابی ما نشان می‌دهد که حزب‌الله تمایلی به چنین جنگی نداشته، اما برای هر رویدادی آمادگی دارد. حزب‌الله به تنهایی و بدون نیاز به کمک ایران، از توانایی کافی برای دفاع از خود و لبنان برخوردار است».

در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوزویک در مورد این ماجرا، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید به اظهارات روز جمعه جو بایدن اشاره کرد. بایدن در آن روز از طرح توافق سه‌مرحله‌ای آتش‌بس برای جنگ تقریباً هشت‌ماهه غزه به همراه آزادی اسرای اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی رونمایی کرد. بایدن گفت: «پس از برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا، پیشرفت‌های بسیار بیشتری از جمله برقراری آرامش در امتداد مرز شمالی با لبنان میسر خواهد شد».

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه با اشاره به این اظهارات گفت: «آتش‌بس در غزه می‌تواند به آرامش در مرز با لبنان و پایان‌دادن به تبادل آتش بیانجامد».

اما در حالی که رهبران اسرائیل و حماس در حال بررسی طرح آمریکا هستند، نبرد در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان که از آغاز جنگ غزه، محل درگیری تقریباً روزانه بوده، تشدید شده است.

شمال+اسراییل+لبنان

توجهات به این جبهه خصوصاً در روز دوشنبه و پس از بارش راکت‌های حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی جلب شد که آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را به راه انداخت که سریعاً در شمال گسترش یافت و منجر به واکنش گسترده خدمات اضطراری شد. روز بعد، نتانیاهو کابینه جنگ خود را برای بررسی وضعیت مرز فراخواند. نتانیاهو در بازدید روز چهارشنبه از مرز گفت: «ما برای اقدامی بسیار شدید در شمال آماده‌ایم. به هر روشی امنیت را به شمال باز خواهیم گرداند».

مقامات اسرائیلی تخمین می‌زنند که در نتیجه درگیری‌ها و آتش‌سوزی‌ها، تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی تخلیه شده و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تعداد آوارگان جنوب لبنان را نزدیک به ۹۳ هزار نفر اعلام کرده است.

اسرائیل و لبنان روابط دیپلماتیک رسمی نداشته و سابقه طولانی درگیری دارند و آخرین جنگ بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله در جولای ۲۰۰۶ رخ داد. این درگیری یک‌ماهه با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پایان یافت که خواستار خلع سلاح بازیگران غیردولتی در لبنان و عقب‌نشینی حزب‌الله به شمال رودخانه لیتانی شد.

اسرائیل بارها مدعی شده که حزب‌الله با انجام فعالیت در نزدیکی مرز، قطعنامه را نقض کرده و استدلال می‌کند که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) نتوانسته‌اند منطقه حائل را به درستی حفظ کنند. مقامات حزب‌الله و لبنان نیز نیروهای اسرائیلی را به نقض مکرر قطعنامه با اشغال پاسگاه‌های مرزی و انجام پروازهای منظم بر فراز خاک لبنان متهم کرده‌اند. علی‌رغم اینکه که اسرائیل و لبنان به وسیله «خط آبی» از همدیگر جدا می‌شوند، گاهی حوادث و تبادل آتشی رخ می‌داد.

fires-burn-northern-israel-after

اما جنگ غزه بزرگترین درگیری از سال ۲۰۰۶ به بعد را برانگیخته و به نگرانی‌ها از آغاز جنگی تمام‌عیار در این جبهه دامن زده است.

چند روز پس از اینکه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی تلویزیونی خود درگیری‌های جاری را «نبرد سرنوشت‌‌ساز» برای لبنانی‌ها و فلسطینیان توصیف کرد. شیخ نعیم قاسم، معاون او نیز روز سه‌شنبه به الجزیره گفت که «هرگونه گسترش جنگ به لبنان با ویرانی، تخریب و آوارگی در اسرائیل مواجه خواهد شد».

پس از اینکه ارتش اسرائیل در ماه مارس از تشکیل تیپ جدیدی برای فعالیت در مرزهای شمالی با لبنان و سوریه خبر داد، سخنگوی حزب‌الله به نیوزویک گفت که این گروه «برای مقابله با همه احتمالات و هرگونه تحولی» آماده است.

در همین حال، این گروه روز چهارشنبه دستکم ۱۰ حمله جدید به شمال سرزمین‌های اشغالی و منطقه مزارع شبعه که تحت اشغال اسرائیل است، انجام داد. گفته می‌شود این عملیات با استفاده از راکت، پهپاد، خمپاره و سلاح‌های ضدتانک انجام گرفت.

از زمان شروع جنگ غزه، اسرائیل در جبهه‌های دیگر نیز با آتش دشمن روبرو شده است؛ به طوری که مقاومت اسلامی عراق، انصارالله یمن (حوثی‌ها) و سایر گروه‌های «محور مقاومت» با هدف توقف عملیات ارتش اسرائیل در غزه، مرتباً علیه دشمن مشترک خود عملیات انجام داده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.