طرح آتش بس بایدن در کابینه اسرائیل شکست خورد؟

 شرکت رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام تل آویو اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر موضوعات بحث برانگیز تمرکز کرده است که به روند پذیرش پیشنهاد بایدن از سوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) لطمه می زند.

از سوی دیگر یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دوشنبه شب با بیان این که این گروه از صحنه سیاسی فلسطین هرگز خارج نخواهد شد، تاکید کرد که در رابطه با طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس و مبادله اسرا نوعی گمراه‌سازی و فریب وجود دارد.

 «غازی حمد» به تلویزیون العربی گفت: ما پاسخ خود را به واسطه‌ها اعلام کردیم و طرف اسرائیلی با طرح پیشنهادی بایدن موافقت نکرده است.

«جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه (۱۱ خرداد) ادعا کرد که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند؛ پیشنهادی که شامل آزادی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است.

بر اساس این طرح ادعایی، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح احتمالی نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از غزه است.

این طرح پیشنهادی بایدن در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی طرح پیشنهادی آتش بس جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و واکنش های اسرائیل به آن گفت: آمریکا «مطمئن است» اظهارات بایدن منعکس کننده پیشنهاد اسرائیل است.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: نمی دانم به چه شکاف هایی اشاره می کنند.

او خاطرنشان کرد که مشاور سیاست خارجی نتانیاهو در روز یکشنبه به تایمز لندن گفت که پیشنهادی که بایدن شرح داده در واقع یک پیشنهاد اسرائیلی بوده است.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.