چراغ سبز ریاض به تل‌آویو/ عربستان آماده پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصادنیوز، عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بعد از گذشت 54 سال تبدیل به یک آرزو برای آمریکا شده است و از دهه ۱۹۷۰، تلاش‌های موازی برای یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری ریاض و تل آویو صورت گرفته است. یکی از مهره های اصلی برای خاموش کردن تنش ها میان اسرائیل و عربستان، ایالات متحده بود و واشنگتن بیش از نیم قرن است که به دنبال آشتی دادن عربستان و اسرائیل به این سو و آن سو می دود.

اما اتفاقات هفت اکتبر و شعله‌ورتر شدن آتش جنگ میان اسرائیل و حماس باعث شد تا عربستان سعودی عادی سازی روابط با اسرائیل را به منوط به پایان دادن به جنگ غزه کند.

به گزارش اقتصادنیوز، آمریکا از مدت ها قبل ممنوعیت فروش تسلیحات هسته ای را برای عربستان ممنوع کرده بود. حالا امروز دوشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۳ مقامات آمریکایی خبر دادند که انتظار می‌رود ایالات متحده ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را ظرف چند هفته آینده لغو کند.

این توافقات بخشی از یک توافق گسترده‌تر به میانجیگری آمریکا خواهد بود که منجر به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل می‌شود. اما چنین پیمانی منوط به موافقت تل‌آویو برای برداشتن گام‌هایی به سمت تأسیس کشور فلسطین است.

به گزارش اقتصادنیوز، عادی سازی عربستان و اسرائیل حدود ۵۰ سال پیش نیز محور اخبار رسانه های ایران قرار گرفته بود. در این زمینه روزنامه اطلاعات در تاریخ دوشنبه پنج خردادماه سال ۱۳۵۴ نیز به این موضوع اشاره کرده بود. در این گزارش با تیتر «عربستان سیاست خود را درباره اسرائیل تغییر داد» آمده بود: «ملک خالد پادشاه عربستان سعودی در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد که اسرائیل به محض آنکه اراضی اشغال شده اعراب را پس دهد و به پشت مرزهای قبل از جنگ روشن ١٩٦٧ خاورمیانه باز گردد، خواهد توانست در داخل مرزهایش زندگی کند و از امنیت برخوردار شود.»

HFeacb3DC709

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «عربستان حاضر به قبول موجودیت رژیم صهیونیستی شد!» بخوانید.

 
 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.