ویدئویی که دردسرساز شد/ تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و اسپانیا

انتشار یک ویدئوی جنجالی از طرف وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بعد از اعلام مادرید مبنی بر به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل، تنش‌های دیپلماتیک بین طرفین را تشدید کرده است.

 اسپانیا یکی از شدیدترین منتقدان اروپایی اقدامات رژیم صهیونیستی در اروپا محسوب می شود.

به این ترتیب پس از برنامه ریزی اسپانیا برای به رسمیت شناختن فلسطین، درگیری دیپلماتیک این کشور با رژیم صهیونیستی تشدید می شود.

روز یکشنبه، خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا، ویدئویی را که کاتز، همتای اسرائیلی وی در X منتشر کرده بود، به عنوان یک "رسوایی" و اقدامی "منزجر کننده" رد کرد.

خبر مرتبط
این کشور اروپایی فلسطین را به رسمیت شناخت/ تاکید بر دستگیری مقامات اسرائیلی

وزیر خارجه اسپانیا در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر اعلام کرد که کشورش ۲۸ ماه جاری میلادی کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

در این ویدئو فیلم‌هایی از حمله جنبش مقاومت فلسطین حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ دیده می شود که با صحنه‌هایی از رقص فلامنکو و کتیبه "HAMAS: GRACIAS ESPAÑA" ("حماس: اسپانیا متشکرم") قطع شده است.

آلبارس روز یکشنبه در مورد ویدئوی ۱۸ ثانیه‌ای در سخنانی در بروکسل اظهار داشت: هیچ کس ما را مرعوب نخواهد کرد و ما درگیر اقدامات تحریک آمیزی که ما را از مسیر صلح دور می کند، نخواهیم بود.

درست یک روز قبل از این ماجرا این مقام اسپانیایی از اسرائیل خواسته بود که فوراً به عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه پایان دهد، همانطور که دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) قبلاً دستور داده بود.

"مارگاریتا روبلز"، وزیر دفاع اسپانیا نیز اسرائیل را به ارتکاب "نسل کشی واقعی" در غزه متهم کرده است.

روبلز در این مصاحبه گفت: ما نمی توانیم آنچه در غزه اتفاق می افتد را نادیده بگیریم که یک نسل کشی واقعی است.

اسپانیا یکی از شدیدترین منتقدان اقدامات نظامی اسرائیل در نوارغزه در اروپا است. دولت چپگرای مادرید در اکتبر گذشته تمامی صادرات تسلیحات به این رژیم را به حالت تعلیق درآورد. به دنبال آن روز چهارشنبه اسپانیا، نروژ و ایرلند اعلام کردند که می خواهند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر این رژیم با عصبانیت به این مسئله واکنش نشان داد و سفرای سه کشور را برای توبیخ به وزارت امور خارجه احضار کرد. روز جمعه هم رژیم صهیونیستی محدودیت هایی را برای کار دیپلمات های اسپانیایی در این کشور اعلام کرد.

یکی از وزرای رژیم صهیونیستی با انتقاد از طرح نخست‌وزیر اسپانیا بابت به رسمیت شناختن کشور فلسطین، گفت، این روند یعنی استقبال از حملات حماس علیه اراضی اشغالی.

سانچز در مارس ۲۰۲۴ گفته بود، اسپانیا و ایرلند در کنار مالت و اسلوونی توافق کردند تا نخستین گام‌ها را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در کنار اراضی اشغالی بردارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.