اعتراض 3 کشور به کره‌شمالی/ از فعالیت‌های موشکی دست بکش

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد، توکیو به همراه سئول و واشنگتن معتقدند که پرتاب ماهواره توسط کره‌شمالی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و از این کشور خواستند تا از برنامه‌هایش دست بکشد.

به نقل از خبرگزاری تاس، این سه کشور همچنین تاکید کردند که به همکاری خود در حوزه امنیت ادامه می‌دهند. این در حالیست که کره‌شمالی به تشدید فعالیت‌های شناسایی و جاسوسی آمریکا و کره‌جنوبی علیه خود اعتراض دارد.

گارد ساحلی ژاپن گزارش کرد که کره‌شمالی از برنامه‌هایش برای پرتاب یک ماهواره در بازه زمانی ۲۷ مه تا چهارم ژوئن سال جاری میلادی به ژاپن اطلاع داده است. همچنین گارد ساحلی ژاپن مطلع شد که این پرتاب در مسیر دریای چین شرقی و جزیره «لوزون» در فیلیپین خواهد بود.

مناطقی که پیش‌بینی می‌شود موشک در آنها سقوط کند، خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن هستند. همچنین گارد ساحلی ژاپن به شناورهای خود هشدار داده است که هنگام عبور از این مناطق احتیاط کنند.

در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، کره‌شمالی اولین ماهواره شناسایی خود به نام Malligyong-۱ را پس از دو تلاش ناموفق پرتاب و پس از آن، پیونگ‌یانگ قصد خود را برای راه‌اندازی سه ماهواره دیگر در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.