ورود طوفانی طالبان به بازار جهانی/انگشت روی کریدور تجاری چین

عبدالسلام حنفی، معاون اداری حکومت سرپرست افغانستان در کنفرانس ملی جاذبه‌های گردشگری افغانستان که از سوی وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه ولایت بدخشان برگزار شد، از تلاش حکومت برای ساخت جاده‌ها و شاهراه‌هایی خبر داد تا افغانستان را از طریق دهلیزهای مختلف به ویژه کریدور واخان، به پروژه «یک پهنه- یک راه» وصل سازد و با ساختن نیروگاه، کشور را از واردات انرژی بی‌نیاز کند.

معاون اداری ریاست الوزراء همچنین گفت: افغانستان معادن سرشار دارد و یک کشور زراعتی است و با داشتن آثار تاریخی در ولایات مختلف که از تمدن اسلامی و غیر اسلامی بجا مانده است دارای منابع عایداتی زیاد و از غنای فرهنگی برخوردار است.

وی در سخنان خود تصریح کرد: حکومت سرپرست خواهان روابط دوستانه و خوب در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با همه همسایه‌ها است و به هیچ کسی اجازه تهدید امنیت آن‌ها را نمی‌دهد و از آن‌ها نیز خواهان روابط دوستانه، نیک و مبتنی بر اصل عدم مداخله می‌باشد.

عبدالسلام حنفی همچین خطاب به هموطنانش که در خارج از کشور زندگی می‌کنند گفت: افغانستان خانه مشترک همه ما است و همه افغانستانی‌ها حق دارند در آن زندگی کنند و دولت مصونیت جان و مال آن‌ها را تأمین می‌کند و از آنان می خواهیم که به کشور خود برگردند و در توسعه و آبادی آن سهیم شوند.

همزمان با افغانستان کشورهای مختلف دیگر در جهان نیز خواهان بهره مند شدن از بزرگترین طرح کریدور تجاری جهان معروف به ابتکار "یک پهنه - یک راه" که بیش از یک دهه پیش دولت چین آن را پایه ریزی کرد، هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.