ادامه جنگ اوکراین مشکل ساز شد/ افزایش چشمگیر قیمت گندم

«یخبندان در اروپا»، «خشکسالی در آمریکای شمالی» و «جنگ در اوکراین» سه عاملی است که ذخایر جهانی گندم کاهش داده و افزایش قیمت گندم را به همراه داشته است.

خبر مرتبط
آغاز عملیات خرید تضمینی گندم+جزییات

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: با خرید تضمینی نزدیک به ۱۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان‌های گناباد و بجستان عملیات خرید تضمینی این محصول در خراسان رضوی آغاز شد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد یخبندان در اروپا، خشکسالی در آمریکای شمالی و درگیری روسیه و اوکراین ذخایر جهانی گندم را کاهش داده و زنجیره تامین را مختل کرده است که این روند احتمالا تورم را به ویژه در ایالات متحده تشدید می کند.

براساس گزارش انجمن غلات در حالی که برخی مناطق مانند دشت‌های جنوبی ایالات متحده پیشرفت داشتند، برخی دیگر همچنان با خشکسالی و آتش سوزی مواجه هستند که تولید و حمل و نقل گندم را تهدید می‌کند. سیاست گذاران به دقت وضعیت را زیر نظر دارند، اما پیچیدگی درگیری‌ها و آب و هوای غیرقابل پیش بینی چالش های مهمی را برای امنیت غذایی و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می کند.

براساس این گزارش تحلیل‌های اخیر کارشناسان بازار، قیمت گندم با پیشروی سه ماهه دوم در آستانه افزایش مداوم است، این در حالی‌که معاملات آتی گندم در ماه آوریل ۲۰۲۴میلادی شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. انتظار می‌رود این سیر صعودی قیمت‌ها توسط ترکیبی از عوامل، از جمله تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی تشدید شده توسط شرایط نامساعد جوی انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.