وزیر دفاع و صدراعظم آلمان به جان هم افتادند/ هزینه‌های نظامی دردسر ساز شد

در حالی که برلین تلاش می‌کند تا با هدف خود برای تبدیل شدن به یک کشور «آماده جنگ» همراه شود، بین اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و وزیر دفاع او بر سر محدودیت‌های هزینه برای نیروهای مسلح، مقابله گزنده‌ای رخ داده است.

براساس این گزارش، وزیر دفاع آلمان در جلسه صبحانه کاری با اعضای دولت ائتلافی آلمان، در سخنانی که گمان می‌رود تهدیدی برای کناره‌گیری از قدرت باشد، گفته است: «مجبور نیستم این کار را اینجا انجام دهم.»

با این حال منابع نزدیک به پیستوریوس اینکه او تهدید به کناره‌گیری کرده باشد، رد می‌کنند.

محرک این درگیری، انتشار مقاله پیستوریوس در یک روزنامه است که در آن قول داده بود آلمان را به کشوری «آماده جنگ» در برابر «تهدیدهای روسیه» تبدیل کند و در آن، او خواستار معافیت بودجه نظامی از حوزه بدهی دولت آلمان شده بود.

براساس این پیشنهادها، بودجه دولت در زمینه دفاع نظامی و غیرنظامی از «ترمز بدهی» معروف آلمان حذف می‌شود؛ قانون سخت‌گیرانه‌ای که در سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از هزینه‌های بیش از حد معرفی شد. پیستوریوس استدلال کرده است که ایجاد یک نیروی جنگی کاربردی یک الزام قانون اساسی در آلمان است، به این معنی که نباید تحت تأثیر این محدودیت قرار گیرد.

اما شولتس علنا از این دیدگاه فاصله گرفت و به خبرگزاری آلمانی «اشترن» گفت از نظر برنامه‌ریزی مالی «زمان صبر کردن» فرا رسیده است. این اظهارات مستقیما پیستوریوس را مورد خطاب قرار ندادند، اما به طور گسترده به عنوان توبیخ مقاله وزیر دفاع آلمان تلقی شدند.

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، آلمان ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه نظامی را اعلام کرد. با این حال، از آن زمان به بعد ائتلاف شولتس در بحران بودجه دولت و مشکلات اقتصادی گسترده‌تری گرفتار شده و باعث شده است تا وزارت دارایی آلمان در این رابطه تحقیقات انجام دهد.

پیستوریوس گفته است درک می‌کند که یافتن بودجه اضافی دشوار خواهد بود، اما او همچنین معتقد است که تضمین این که آلمان به یک قدرت امنیتی پیشرو در اروپا تبدیل شود، بسیار مهم است، «به‌ویژه در میان نگرانی‌هایی که ممکن است جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه طی پنج سال رخ دهد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.