آمریکا جلو روسیه کوتاه آمد/ به دنبال حمله به خاک روسیه نیستیم

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود در کی یف گفت: ما حملات خارج از اوکراین را تشویق یا ممکن نکرده‌ایم، اما در نهایت اوکراین باید درباره نحوه اجرای این جنگ، جنگی که برای دفاع از آزادی، حاکمیت، تمامیت ارضی خود انجام می‌دهد، خودش تصمیم بگیرد.

خبر مرتبط
شرط آمریکا برای برگزاری انتخابات اوکراین

شرطی که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده است، باعث می‌شود که اگر کی‌یف مناطق تحت کنترل روسیه را پس نگیرد، رئیس‌جمهور اوکراین بتواند انتخابات را همچنان به تعویق بیندازد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن افزود: ما به حمایت از اوکراین از طریق ارائه تجهیزات مورد نیاز برای موفقیت ادامه خواهیم داد.

بلینکن همچنین اعلام کرد که آمریکا ۲ میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی برای اوکراین فراهم خواهد کرد و افزود: "ما این کمک را در اولین صندوق سرمایه گذاری دفاعی قرار دادیم."

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این صندوق دارای سه جزء خواهد بود، از جمله:تامین سلاح برای اوکراین، سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی اوکراین و تامین مالی خرید تجهیزات نظامی از کشورهای دیگر

بلینکن گفت: "البته، همه ما بر وضعیت شرق و شمال شرق، به ویژه خارکف متمرکز هستیم. بنابراین جدیدترین حمایتی که من به تازگی اعلام کردم، به ویژه کمک ۶۰ میلیارد دلاری، در زمان حساسی انجام می شود."

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند اما دولت دمکرات جو بایدن به رغم شعار و لفاظی های صلح طلبانه برای فلسطین، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون عملا اقدامی برای توقف بمباران غزه از سوی اسرائیل به تلافی عملیات نظامی طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطینی علیه اسرائیل انجام نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.