عربستان روی دست چین بلند شد/ پاکستان محل جدا ریاض و پکن

به گزارش اقتصادنیوز، پاکستان ماه گذشته مقصد سفر وزیر خارجه عربستان و معاون وزیر دفاع پادشاهی و سپس رئیس جمهور ایران بود. در حالی که ارتباط با تهران و ریاض از زوایای مختلف برای اسلام اباد با اهمیت است،اما مدیریت روابط با دو کشور یک چالش است. زیرا ایران و عربستان صرفا دو کشور نیستند، بلکه جغرافیاهای سیاسی مخالف هم هستند که هر کدام مشتاق اند پاکستان را در حلقه خود تعریف کنند.

آنگونه که «دپرینت» با استناد به منابع مختلف نوشته، وزیر خارجه عربستان برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پاکستان به این کشور سفر کرده بود تا مقدمات برخی از معاملات مالی میان دو بازیگر را فراهم کند.این سفر با لحاظ کردن همکاری ریاض برای نجات پاکستان در پروژه معدن مس-طلا«رکو دیگ»، جایی که اسلام آباد مایل است پادشاهی سهامش را بخرد با اهمیت است. چنین تعاملی می تواند زمینه سازسرمایه گذاری اولیه ۱ میلیارد دلاری شود. در یکی از سفرهای اخیر شهباز شریف به ریاض، نخست وزیری پاکستان خواستار سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری دیگر پادشاهی در حوزه های کشاورزی و انرژی  شد. به باور تحلیلگران چنین تعاملاتی برای اسلام اباد و ریاض سودی متقابل به دنبال دارد.در حالی که عربستان سعودی می خواهد برای فرار از وابستگی خود به سرمایه نفت راه های مختلف سرمایه گذاری را بررسی کند، پاکستان مشتاق است جریان پول و سرمایه‌گذاری را داشته باشد که چینی نیست و بر بار بدهی‌اش اضافه نمی‌کند. با این حال، همه چیز فقط پول نیست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده ماموریت ویژه ریاض در اسلام آباد/ معمای سرگردانی پاکستان در میدان یارکشی ایران و آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.