ژاپن شکست خورد؛ هند پیشی گرفت/ ترکیه ایران را به اروپا رساند

به گزارش اقتصادنیوز، رقابت اقتصادی در جهان این روزها وارد فاز جدیدی شده است و کشورهای بسیاری در تلاش هستند تا با بهبود وضعیت خود جایگاه بالاتری در جهان برای خود دست و پا کنند. هند مصداق بارز یکی از همین کشورهاست که با برنامه ریزی اصولی و درست قدم در مسیر تحقق این هدف گذاشته است. براساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی اسمی هند در سال ۲۰۲۵ از ژاپن پیشی می گیرد و این کشور به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان بدل خواهد شد. این در حالیست که در حال حاضر هند در رتبه پنجم بزرگترین اقتصادهای جهان قرار دارد.

تولید ناخالص داخلی ژاپن که در سال ۲۰۲۳ تحت‌الشعاع آلمان قرار گرفت، اگر با سبقت گرفتن هند از آن همراه شود، ژاپن به رتبه پنجم اقتصادهای برتر جهان سقوط می‌کند. شکست‌هایی که زودتر از انتظار فرارسیده است و براساس ارزیابی‌ها ضعف مداوم «ین» ژاپن عامل اصلی این افت است. این موضوع باعث شده که صادرات ژاپن گران‌تر و از نظر رقابتی ضعیف‌تر شود، که به نوبه خود بر رشد اقتصادی این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

برخلاف روند نزولی در ژاپن، اقتصاد هند در حال افزایش است و ارقام این موضوع را تایید می‌کنند. طبق آمارهای دولتی، رشد هند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به ۸٫۴ درصد رسید که بالاتر از پیش‌بینی ۷٫۶ درصدی دولت برای دوره ژوئن تا سپتامبر بود. رونق بازار سهام، مصرف داخلی قوی، پایداری روپیه و افزایش صادرات، برخی از دلایل کلیدی این رونق هستند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ژاپن قافیه را به هند باخت/ ترکیه برای ایران فرصت ساز شد/ عقبگرد قیمت‌ها در بازار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.