حمله تند و غیرمنتظره وزیر اسرائیلی به قطر/بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس!

 وزیر اقتصاد اسرائیل اعلام کرد که به قطر به عنوان میانجی‌گر با حماس اعتماد ندارد. در عین حال، مذاکرات آتش‌بس که می‌تواند به آزادی اسرای اسرائیلی و فلسطینی منجر شود، همچنان در بن‌بست به سر می‌برد.

به نوشته بلومبرگ، نیر بارکات در روز پنجشنبه به بلومبرگ تی‌وی گفت: «آن‌ها گرگ‌هایی در پوستین میش هستند». او با اشاره به قطر، این کشور را متهم کرد که «از تروریسم در سراسر جهان حمایت مالی می‌کند».

از صحبت‌های او مشخص نبود که آیا بارکات که عضو حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، موضع رسمی کابینه را بیان کرده یا تنها نظر شخصی خود را گفته است.

سال‌هاست که این کشور خلیج فارسی میزبان برخی از رهبران سیاسی حماس بوده و از زمان آغاز جنگ غزه، نقشی کلیدی در میانجی‌گری مذاکرات بین اسرائیل و این گروه ایفا کرده و آزادی برخی از اسرا را تأمین کرده است.

قطر اعلام داشته که در سال ۲۰۱۲، دفتر سیاسی حماس در دوحه «پس از درخواست واشنگتن برای برقراری خطوط ارتباطی غیرمستقیم با حماس» تأسیس شده است. این کشور متحد نزدیک ایالات متحده بوده و میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. این کشور همچنین در تخلیه ده‌ها هزار نفر از جمله سربازان آمریکایی و شهروندان خارجی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و پس از خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از آن کشور، نقش مهمی ایفا کرد.

قطر نه تنها به عنوان یک بازیگر سیاسی تأثیرگذار در منطقه ظهور کرده، بلکه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و با کاهش عرضه گاز روسیه از طریق خطوط لوله، به یک تأمین‌کننده کلیدی گاز طبیعی مایع برای اروپا تبدیل شده است.

اخیراً مذاکرات مربوط به آتش‌بس و آزادی اسرای بیشتر در قطر با شکست مواجه شد و برخی مقامات اسرائیلی به طور خصوصی گفتند که دوحه فشار کافی بر حماس وارد نکرده است. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در روز چهارشنبه گفت که مذاکرات در مورد بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان در غزه به بن‌بست رسیده است.

باراکات

پیش‌تر خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که از آن زمان، مذاکرات به قاهره منتقل شده، هرچند در آنجا نیز متوقف شده است. بارکات گفت که به مصر، کشوری که اسرائیل با آن روابط دیپلماتیک رسمی دارد، اعتماد دارد. قطر و اسرائیل یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند، هرچند سال‌هاست که اطلاعات را با هم به اشتراک می‌گذارند.

بارکات ۶۴ساله پیش از ورود به عرصه سیاست با فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات ثروت زیادی به دست آورد و در سال ۲۰۰۸ به شهرداری قدس منصوب شد. او جاه‌طلبی خود را برای رهبری حزب لیکود و نامزدی برای نخست‌وزیری نشان داده، اما مراقب بوده که مستقیماً نتانیاهو را به چالش نکشد و گفته که منتظر است تا او کناره‌گیری کند. او در مورد بودجه و تلاشی که سال گذشته برای بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل صورت گرفت، با نتانیاهو اختلاف نظر داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.