تحریم‌ها با اقتصاد ایران چه کرد؟/ زندگی طبقه متوسط و فقیر دگرگون شد

به گزارش اقتصادنیوز، با این حال دو مقطع سال‌های اوایل دهه ۱۳۹۰ و از سال ۱۳۹۷ تاکنون تحریم‌ها بسیار جدی‌تر و سخت‌تر از همیشه بوده است؛ به‌ویژه در سال‌های اخیر که زنجیرهای تحریم بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر و بیشتر بوده است. تداوم تحریم از سال ۱۳۹۷ تاکنون روندی فرساینده بر اقتصاد ایران تحمیل کرده و درآمد سرانه را تحلیل برده است. تجارت خارجی ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و رفاه و معیشت مردم چندین پله پایین‌تر آمده است. این در حالی است که هیچ چشم‌اندازی برای رفع یا حتی کاهش تحریم وجود ندارد.

تبعات تحریم تنها در حوزه اقتصادی نیست و با کاهش رفاه و تشدید فقر و ناتوانی خانوار از تامین برخی نیازها، محدودیت در دسترسی به نظام مالی بین‌المللی یا حتی ابزارهای فناورانه و برخی کالاهای مورد نیاز باعث کاهش امید به آینده در میان مردم شده است. به‌طور خاص جوانان زیادی به فکر مهاجرت افتاده و برای بدبینی به آینده در حال فراگیری است.

با این حال تحریم نتوانسته است اقتصاد ایران را از پای بیندازد، گرچه اخلال جدی در کار آن ایجاد کرده است. تحریم‌کنندگان امروز از اهداف خود دورتر شده‌اند و با وجود فشاری که به طبقه متوسط و طبقه فقیر کشور وارد آمده، اقتصاد ایران همچنان با فرازونشیب راه خود را می‌رود. اما سوال این است که این روند در بلندمدت چه بلایی سر اقتصاد ایران می‌آورد؟

اخیراً اظهارنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آثار اقتصادی تحریم‌ها، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی به دنبال داشته است. سیداحسان خاندوزی به صورت تلویحی اعتراف کرده که تحریم‌ها به کاهش رشد اقتصاد کشور منجر شده‌اند و درآمد سرانه را کاهش داده‌اند. این اظهارنظر از آنجا مورد توجه جامعه قرار گرفته که آقای خاندوزی یکی از تئوریسین‌های «کم‌اثر بودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران» و «گره نزدن سفره مردم به برجام» شناخته می‌شود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «گسل معیشت؛ پتک تحریم بر زندگی طبقه متوسط و فقیر» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.