صدای فلسطین در سنای آمریکا/ سناتورها به بایدن نامه نوشتند

 ۱۹ قانونگذار از حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین شدند.

 این نامه در حالی نوشته شده که پس‌لرزه‌های انتقاد تند چند روز پیش «چاک شومر»، رهبر حزب اکثریت در مجلس سنا از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» و مدیریت او در جنگ هنوز ادامه دارد. «تام کارپر» که یکی از متحدان سیاسی جو بایدن و قانونگذار ایالت «دلاور» است مبتکر نامه مذکور بوده است.

 قانونگذاران آمریکایی از بایدن خواسته‌اند پا را از «تسهیل‌گری» در مذاکرات اسرائیل و فلسطین فراتر گذاشته و «چارچوبی جرأتمندانه» برای مشخص کردن اقدامات لازم جهت تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه معرفی کند.

 آنها با وام گرفتن از طرح «بیل کلینتون» در دو دهه گذشته گفته‌اند که کشور مستقل فلسطینی در صورت تشکیل «فاقد ارتش» خواهد بود. قانونگذاران آمریکا مضاف بر این با اشاره به تلاش‌ها برای پیشبرد مذاکرات سازش میان عربستان سعودی و اسرائیل خواستار طرحی برای ادغام اسرائیل در منطقه شده‌اند.

مقام‌های کاخ سفید در ماه‌های گذشته بار‌ها از تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش به عنوان گونه‌ای از راهکار دو دولتی حمایت کرده‌اند.

خبر مرتبط
بایدن سال ۱۴۰۳ را با گاف آغاز کرد+ فیلم

رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین سخنرانی خود کشور فنلاند را با نروژ اشتباه گرفت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بهمن‌ماه گذشته بعد از آنکه از سوی خبرنگاران درباره مخالفت «بنیامین نتانیاهو» با راهکار دو دولتی مورد سوال قرار گرفت گفت که با نتانیاهو در این خصوص صحبت کرده و به نظر می‌رسد که او با «همه راهکار‌های دو دولتی» مخالفتی ندارد.

بعد از اینکه خبرنگاران از بایدن خواستند منظورش را واضح‌تر توضیح دهد او گفت: «چندین نوع راهکار دو دولتی وجود دارند. بعضی از کشور‌های عضو سازمان ملل ارتش ندارند... برخی کشور‌ها هستند که محدودیت‌هایی دارند؛ بنابراین من فکر می‌کنم راه‌هایی برای پیشبرد امور وجود دارد.»

بحث تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش از مدت‌ها پیش مطرح بوده و حتی ۱۰ سال پیش، در بحبوحه مذاکرات به میانجی‌گری آمریکا برای حل درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل ادعا شده بود که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان، تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش را در ازای برخی امتیاز‌ها پذیرفته است. با وجود این، طرح مذکور در آن زمان ناکام ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.