دستمزد 1403 کارگران تعیین تکلیف نشد؟/ آخرین جزئیات از جلسه شورای عالی کار

مباحث مطرح شده در جلسه امروز تقریباً‌ادامه مباحث شب گذشته است. اختلاف اصلی کارگران با دولت و کارفرما در جلسات امسال شورای عالی کار بحث هزینه های سبد معیشت است که با ارائه سبد غذایی انیستیتو تغذیه کارگران اعتقاد دارند که ارزان سازی سبد معیشت در دستور کار بوده است.

طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل حقوق کارگران را مطابق با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت تعیین کند. هنوز شرکای اجتماعی بر دستمزد به نتیجه قطعی نرسیده اند.

خبر مرتبط
پیشنهاد عجیب وزیر رئیسی درباره دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳

جلسه روز گذشته وزارت کار در حالی بدون نتیجه پایان یافت که شرکای اجتماعی ساعت ها در جلسه به بحث و بررسی پرداختند.

یکی از دغدغه های کارگران در سال جاری تعیین مزد مطابق با عدد و رقم سبد معیشت است. وزیر کار ساعاتی پیش در این خصوص گفت: درصدی از سبد معیشت را برای دستمزد سال آینده در نظر می گیریم و در سالهای آینده تصمیم بهتری برای دستمزد خواهیم گرفت.

وزیر کار هنگام ورود خود به جلسه صحبت های شب گذشته را مجدد تکرار کرد. توجه به آمارهای مراجع رسمی کشور و مورد بعدی در مورد افزایش حقوق کارگران بود که عنوان کردند هر آنچه برای کارمندان در نظر گرفته شده برای کارگران بخاطر سختی کار با درصدی بالاتر مشخص شود.

وزیر کار در ادامه گفتند یک جلسه در روز دوشنبه هم برگزار می شود. با توجه به این صحبت ها و نزدیک نشدن نظارت گروه ها پیش بینی می شود حقوق کارگران فردا دوشنبه مشخص شود.

سیدصولت مرتضوی در جلسه روز گذشته تعیین مزد 1403پیشنهاد کرد؛ برای نخستین‌بار در کنار افزایش دستمزد سالیانه، کارگران نیز مانند کارمندان از حق تاهل و عائله‌مندی بهره‌مند شوند که این پیشنهاد به درخواست نمایندگان گارگران فعلاً مسکوت گذاشته شد.

وزیرکار گفت: عقب ماندگی تاریخی با یک سال قابل جبران نیست باید چند سال بگذرد. یک برنامه دو تا سه ساله داریم. قول می دهیم پرداختی ها از نرخ تورم بالاتر برود.

آیت اسدی, نمایندهٔ کارگران در شورای عالی کار می گوید:کارگر امنیت شغلی ندارد، در حالی که کارمند رسمی است. کارمندان در دوره‌ٔ کرونا با 50درصد نیرو کار می‌کردند و حقوق کامل می‌گرفتند، اما در کارگر چنین چیزی نیست.

وی بیان کرد: کارمندان ماهانه 100تا 150ساعت اضافه کار نکرده می‌گیرند اما کارگر یک ساعت اضافه کار تشویقی هم ندارد. کارمند انواع سبد معیشت و بن می‌گیرد اما کارگر چنین چیزی ندارد و فقط حقوق دارد.

اسدی گفت: تصویب کارگروه مسکن کارگری هم مثل مزد منطقه‌ای برای انحراف افکار است؛ زیرا 6ماه قبل آن را تصویب کردیم و وزیر کار قول داد همهٔ امکانات وزارتخانه برای مسکن کارگر در اختیار قرار گیرد، اما کاری از پیش نرفت و دوباره می‌خواهند مصوبهٔ قبلی را تصویب کنند‌.

علیرضا میرغفاری ، نماینده کارگری در جلسات شورای عالی کار بیان کرد: دوستان کارفرمایی حداقل سبد معیشتی 15.200میلیون تومانی را مطرح کردند که از سمت دولت و نماینده کارفرما به 16.100 میلیون تومان رسید. دهک مبنا را 4 قرار داده اند که ما مخالف هستیم و معتقدیم باید دهک 5-6 مبنا باشد. عدد استخراجی ما 21.668 میلیون تومان بود. بانک مرکزی تورم انتظاری سال آینده را 30 درصد اعلام کرده است. تورم انتظاری که ما در نظر گرفتیم 25 درصد است. با توجه به تورم 25 درصدی ما به عدد 27 میلیون و 80 هزار تومان رسیدیم.

جلسه روز گذشته شورای‌عالی‌کار، در حالی بدون نتیجه به اتمام رسید که دولت و گروه کارفرمایی با ارزان سازی سبد معیشت، در صدد متنوع سازی آن بودند و در نظر داشتند به 20٪ افزایش حقوق کارمندان، 2٪ اضافه کنند و این میزان افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده باشد! اما نمایندگان کارگران با تأکید بر اینکه باید نسبت به حفظ قدرت خرید کارگران اقدام کنیم و تلاشمان این باشد که کارگران از پس هزینه های زندگی بربیایند مصوبه را امضا نکردند. از همین رو ادامه جلسه و چانه زنی در خصوص دستمزد کارگران به جلسه امروز موکول شده‌است.

به گزارش تسنیم؛ جلسه امروز هم بدون تعیین دستمزد 1403 به پایان رسید. جلسه بعدی شورای عالی کار به فردا دوشنبه ساعت 2موکول شد. چرا که گروه های کارگری و کارفرمایی به نتیجه نرسیدند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.