اولین واکنش انسیه خزعلی به خبر لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن

در چهارمین روز از برگزاری شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده روز پنجشنبه به وقت محلی با «آنتونیو مانوئل رویلا لاگدامئو» رئیس کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

خزعلی خواستار رسیدگی به تصمیم ناعادلانه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن شد


خزعلی از همکاری این کمیسیون با کشورمان در برگزاری نشست‌های دوجانبه، میزگرد تخصصی و گفت‌وگوی تعاملی که برنامه پیش‌روی ایران در کمیسیون مقام زن سال جاری است، قدردانی کرد و خواستار اقدام فوری و عملیاتی برای نجات زنان و کودکان غزه در این زمان که مصادف با بزرگداشت روز جهانی زن است، شد

رئیس کمیسیون مقام زن سازمان ملل از شرکت هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس و بیان صریح مواضع خود قدردانی کرد و افزود: یکی از دغدعه‌های ما زنان و کودکانی هستند که از منازعات رنج می‌برند و همواره اعلام کردیم که باید آتش‌بس مستقر شود تا امکان ارسال کمک به مردم غزه فراهم شود.

خزعلی در این دیدار خواستار «رسیدگی به تصمیم ناعادلانه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد» و گفت: «جمهوری اسلامی ایران نه تنها اقدامات منحصر به فرد برای زنان و دختران ایران، بلکه برای مهاجرین افغانستان نیز داشته است. بعنوان مثال، گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران حاکی از رتبه ممتاز کشور در خدمات بهداشت و سلامت مهاجرین است. با این حال، شاهد لغو عضویت ایران بودیم که خلاف رویه کمیسیون است و اگر بنا بر لغو عضویت باشد رژیم اسرائیل که سابقه کشتار هزاران زن و کودک را در پرونده خود دارد سزاوار این اقدام است.»

رییس کمیسیون مقام زن سازمان ملل از خدمات کشور در حمایت از مهاجرین و همچنین از مردم غزه قدردانی کرد و گفت: «اکوسوک برای بازگشت عضویت ایران تصمیم خواهد گرفت ولی ما هم برای این موضوع تلاش می‌کنیم.»

خزعلی خواستار رسیدگی به تصمیم ناعادلانه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن شد



خزعلی در این دیدار به فعالیت‌های بین‌المللی کشورمان از جمله ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا اشاره کرد که طی آن کارگاه‌های متنوع آموزشی به صورت حضوری و مجازی برای زنان این منطقه برگزار شده است.

او افزود: این امر به دلیل ارتقای توان علمی بانوان ایرانی است که طبق آمار رسمی، ۲۴ درصد مخترعان کشورم را زنان تشکیل می‌دهند و این بالاتر از متوسط آمار جهانی است.

رییس کمیسیون مقام زن، افزایش توان علمی و فناوری زنان ایرانی را تحسین و پیشنهاد افزایش تعامل بین دانشگاه‌های ایران و کشور متبوع خود، فیلیپین، مطرح کرد.

طرفین در پایان ابراز امیدواری کردند که با اهتمام و اقدامات سازنده سازمان ملل و کشورها، شرایط مناسبتری برای زنان سراسر دنیا فراهم شود.

به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده روز یکشنبه به وقت محلی در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سال ۱۴۰۲ و در پی ناآرامی ها در ایران و احیای عضویت ایران در این کمیسیون گفت: «ما اقدامات اولیه را انجام دادیم و ان شاءالله پیگیری خواهیم کرد که کار ناحق و خارج از روال متداول قانونی و روال های بین المللی انجام گرفته سال گذشته، اعاده حیثیت ایران بشود و امیدوار هستیم با همکاری کشورهای اکوسوک به نتیجه برسد.»

دولت جو بایدن و متحدان غربی آن، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی همزمان با وقوع ناآرامی ها در ایران در ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ پیش نویس قطعنامه پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

تصمیم گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا یعنی قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» به نظر ۵۴ عضو اکوسوک بستگی داشت و نیازی به رای مثبت اکثریت اعضا نبود بلکه برای تصویب این پیش نویس یا هر پیشنهاد دیگری در این نشست، فقط کافی است تعداد آرای موافقان بیشتر از مخالفان باشد.

رای ممتنع کشورها به منزله عدم حضور در نشست است. در نشست اکوسوک، کشورهای غیرعضو این نهاد نیز می توانند حضور داشته و حتی سخنرانی کنند و از این رو، کشورهایی چون سوریه و پاکستان در این نشست حضور داشتند و درباره اقدام غیرقانونی آمریکا سخنرانی کردند اما به دلیل آنکه عضو اکوسوک نبودند، حق رای نداشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.