هشدار به کشورهای عضو ناتو / سناریوی احتمالی ترامپ  علیه اروپا

روزنامه تلگراف در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های اروپایی در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا درباره ناتو و همچنین تهدیدهای او در دوره نخست ریاست جمهوری‌اش مبنی بر خروج از این ائتلاف نظامی، کشورهای عضو ناتو را نسبت به آمادگی برای خروج آمریکا از این ائتلاف ترغیب کرده‌اند.

گفته می‌شود که ترامپ در دوران ریاست جمهوری در محافل خصوصی چندین بار تهدید به خروج از ناتو و این ائتلاف را «منسوخ» توصیف کرده بود.

خبر مرتبط
شکایت نویسنده آمریکایی از ترامپ/ پرونده قضایی تازه به راه افتاد

رییس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد برای یک پرونده قضایی جدید، یک وثیقه ۹۱/۶ میلیون دلاری به دادگاهی در نیویورک سپرده است.

تلگراف به نقل از چند دیپلمات اروپایی عضو ناتو که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: کشورهای اروپایی باید خود را برای این سناریو یعنی خروج آمریکا از ناتو تحت ریاست جمهوری احتمالی ترامپ، آماده کنند.

یکی از این دیپلمات‌ها با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ که گفته بود «اگر هر کدام از اعضای ناتو به تعهدات مالی خود عمل نکنند، روسیه می‌تواند هر بلایی که می‌خواهد بر سر آنها بیاورد»، تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌داند که حرکت بعدی ترامپ چیست.

وی همچنین با اشاره به افزایش شمار کشورهایی که هدف گذاری ناتو (هزینه ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در حوزه دفاعی) را برآورده کرده‌اند، اضافه کرد: آنها می‌توانند به ترامپ بگویند که به چیزی که می‌خواسته رسیده است اما باز هم قابل پیش‌بینی نیست.

دیپلمات دیگر تاکید کرد: اظهارات ترامپ این موضوع را برجسته کرد که ما (اعضای ناتو) بیش از اندازه به آمریکا وابسته‌ایم. بنابراین، بحث و تبادل نظر درباره نحوه محافظت از خودمان برابر خطر خروج احتمالی آمریکا ضرورت دارد. اعضای ناتو باید در تامین امنیت اروپا پیش‌قدم شوند زیرا اگر آمریکا خارج شود، شکاف بزرگی ایجاد خواهد شد. باید برنامه‌ریزی را از همین حال شروع کنیم.

ترامپ که احتمالاً به زودی به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا معرفی خواهد شد، در بسیاری از نظرسنجی‌ها بخت اول پیروزی در انتخابات ماه نوامبر و جانشینی جو بایدن محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.