قطع سخنرانی سالانه  بایدن توسط یک ایرانی

کریم نیکوئی، تفنگدار ۲۰ ساله نیروی دریایی ارتش آمریکا در ۲۶ اوت سال ۲۰۲۱ به همراه ۱۲ همرزم خود در آخرین روز عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طی حمله انتحاری داعش خراسان در دروازه «ابی‌گیت» فرودگاه کابل کشته شد.

استیو نیکوئی ۵۱ ساله، پدر این سرباز جوان ایرانی-آمریکایی، روز پنجشنبه با حضور در جلسه سخنرانی سالانه (State of Union) جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در میانه سخنرانی وی فریاد زد: «ابی‌گیت را به یاد بیاور! تفنگدار دریایی ایالات متحده! کریم نیکوئی!».

در نتیجه فریادهای آقای نیکوئی، جو بایدن لحظه‌ای مکس کرد، اما به سخنرانی ادامه داد و هیچ واکنشی نشان نداد. آقای نیکوئی با اسکورت پلیس به بیرون برده و سپس بازداشت شد.

پلیس فدرال ایالات متحده روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۲۲:۱۵ شب گذشته، مردی با فریادهایش سخنرانی سالانه رئیس جمهوری را مختل کرد. بر هم زدن جلسه کنگره و تظاهرات در ساختمان کنگره خلاف قانون است.»

سخنگوی پلیس روز جمعه اعلام کرد: «آقای نیکویی به جرم تجمع و ایجاد مانع و اختلال متهم است.»

بنابر قانون واشنگتن دی‌سی، اعتراض در مناطقی که تظاهرات «غیرقانونی» است و ادامه آن پس از فرمان پلیس ممنوع است. به گزارش اکسیوس، چنین اتهاماتی ممکن است به جریمه تا سقف ۵۰۰ دلار و تا ۹۰ روز حبس منجر شود. این درحالی است که به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، افرادی که جلسات کنگره را این‌گونه مختل می‌کنند، معمولا پس از پرداخت جریمه ۵۰ دلاری آزاد می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.