پنتاگون جزئیات ایجاد بندر موقت در غزه را اعلام کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا - عصر پنجشنبه - در جریان سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که دستورالعملی را به ارتش آمریکا برای ایجاد بندر موقت در سواحل غزه صادر کرده‌است و افزود که کمک‌های بشردوستانه بیشتر از طریق دریا از طریق این بندر وارد غزه خواهد شد بدون اینکه سربازان آمریکایی پا در قلمروی نوار غزه بگذارند.

خبر مرتبط
رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند؛ دستور بایدن برای ایجاد بندر دریایی برای کمک به غزه

رسانه های آمریکایی به نقل ازمقامات این کشور ادعا کردند که رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور داده است بندری در ساحل مدیترانه غزه برای رساندن کمک به فلسطینی‌ها ایجاد کند.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت که این بندر به ارائه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان نوار غزه کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که واشنگتن به هماهنگی با طرف‌های شریک (که نامی از آنها نبرد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر) از جمله اسرائیل که مسؤولیت امنیتی را برعهده خواهد داشت، به تلاش ادامه خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اخیرا گفت که بندر موقت در ساحل غزه روزانه صدها بار کمک اضافی را تحویل خواهد گرفت و واشنگتن با کشورهای شریک و سازمان‌های بشردوستانه برای بهره برداری از بندر موقت در سواحل غزه همکاری خواهد کرد. ضمن اینکه با اسرائیل در خصوص شرایط امنیتی بندر هماهنگ خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش مشخص نیست، گزارش داد: «ما منتظر اسرائیلی‌ها نیستیم. این لحظه (برای نشان دادن) رهبری آمریکا در میان ناامیدی فزاینده در کاخ سفید به دلیل امتناع اسرائیل از اجازه ورود کمک های بیشتر به نوار غزه است.»

مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب پرسنل نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند، اما تلویحاً گفتند که «شرکا و متحدان» علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

به دلیل جنگ و محدودیت‌های اعمال شده توسط اشغالگران، ساکنان غزه در سایه کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و ذخایر سوخت، با آواره شدن حدود ۲ میلیون فلسطینی از نواری که از ۱۷ سال در محاصره قرار گرفته‌است، در آستانه قحطی قرار دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.