اعتراف هسته ای آمریکا درباره روسیه/ مسکو آماده جنگ هسته‌ای می‌شود؟

متیو (مت) میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هشدار رئیس جمهور روسیه درباره اعزام نیروی نظامی از ناتو به اوکراین گفت: «این نخستین بار نیست که شاهد چنین سخنان غیرمسئولانه‌ای از پوتین بوده‌ایم. این روش خوبی برای سخن گفتن رهبر یک کشور مسلح به سلاح هسته‌ای نیست.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: « ما پیش از این، بصورت مستقیم و خصوصی با روسیه درباره تبعات استفاده از سلاح هسته‌ای گفتگو کرده‌ایم.»

میلر در عین حال تاکید کرد: «ما هیچ شواهدی مبنی بر اینکه روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح هسته‌ای است، نداریم.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به نشست اخیر برخی سران کشورهای غربی گفته است :‌ آنها شروع به صحبت در مورد امکان اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین کردند، در همین حال، ما به یاد سرنوشت کسانی هستیم که زمانی نیروهای خود را (در جنگ جهانی) به خاک کشور ما فرستادند که اکنون پیامدهای آن برای مداخله جویان احتمالی بسیار غم انگیزتر خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه یادآور شده است: آنها باید درک کنند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد.

او درباره برخی رهبران کشورهای غربی نیز گفته است: اینها افرادی هستند که آزمایش‌های سختی را پشت سر نگذاشته اند، آنها فراموش کرده اند که جنگ چیست. فکر می کنند که همه چیز انیمیشن است.

پیش از این، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از میزبانی نشستی که با حضور سران و مقام‌های بلندپایه ۲۰ کشور در پاریس برگزار شد، گفته بود: در حال حاضر ، اجماعی در میان متحدان اوکراین برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد اما «هیچ چیزی را نمی‌شود، رد کرد. ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.