انتقاد  روسیه از وتوی قطعنامه غزه توسط آمریکا/ واشنگتن مجوز  ادامه کشتار مردم بی‌گناه فلسطین را صادر کرد!

میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای برای پایان جنگ استفاده می‌کنند.

خبر مرتبط
درخواست مهم ایران از لاهه

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را به طرق مختلف از جمله اشغال طولانی مدت، تغییر ترکیب جمعیتی فلسطین، تغییر شان و جایگاه شهر مقدس قدس، اقدامات تبعیض آمیز و نادیده گرفتن حق حاکمیت دائمی مردم فلسطین بر منابع طبیعی خود نقض می‌کند .

وی افزود: در واقع، این اقدام، اجازه ادامه کشتار مردم بی‌گناه در غزه را می‌دهد؛ جایی که نزدیک به ۳۰ هزار زن و کودک در آن کشته شده‌اند.

باگدانوف در انتقاد از حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مسکو و کل جامعه بین‌المللی، از جمله جهان عرب و مسلمانان نمی‌توانند منطق امور را درک کنند، زیرا در نتیجه این جنگ که حدود پنج ماه به طول انجامیده است، مردم هر روز و هر ساعت می‌میرند.

خبر مرتبط
در جلسه سوم محاکمه اسرائیل در دادگاه لاهه چه گذشت؟

سومین جلسه رسیدگی به اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل امروز چهارشنبه در دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) برگزار شد.

این دیپلمات ارشد همچنین با اشاره به اینکه هر چه درگیری‌ها در غزه طولانی‌تر باشد، شانس نجات اسرا کمتر خواهد بود، افزود: مسکو از تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر و مصر برای حل مناقشه فلسطین حمایت می‌کند.

آمریکا در نشست روز سه‌شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود و باید توسط همه طرف‌ها رعایت می‌شد.

خبر مرتبط
درخواست آفریقای جنوبی از دادگاه لاهه برای جلوگیری از عملیات اسرائیل در رفح

آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری درخواست کرد تا برای جلوگیری از عملیات اسرائیل در رفح واقع در جنوب غزه ورود کند.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، مانع تصویب آن شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) نیاز دارد.

اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ نیز با اظهار تاسف از ناتوانی شورای امنیت در انجام مسئولیت خود در قبال غزه گفت: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه استفاده از حق وتو توسط آمریکا فاجعه دیپلماسی قرن است، گفت: این وتوی مکرر به روشنی مسئولیت بین‌المللی تداوم نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه باختری فلسطین را متوجه کاخ سفید می‌کند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تا کنون و به دنبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین در تلافی عملیات رزمندگان مقاومت موسوم به «طوفان الاقصی»، بیش از ۲۹ هزار و ۴۱۰ نفر از مردم غزه به شهادت رسیده و ۶۹ هزار و ۴۶۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.