واکنش انگلیس به گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی داعش به سوریه

طارق احمد معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه، جنوب آسیا و سازمان ملل متحد در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت لندن منتشر شد، تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید بشدت نگران تهدید ناشی از بازیگران غیردولتی برای توسعه، دستیابی و استفاده از سلاح های شیمیایی باشد.

وی استفاده داعش از سلاح‌های شیمایی در سوریه را نتیجه به بی‌ثباتی در منطقه دانست و از کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی خواست تا در زمینه مقابله با تهدید ناشی از این قبیل تسلیحات، با یکدیگر همکاری کنند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل هفته پیش اعلام کرد که عناصر مسلح تشکیلات تروریستی داعش، عامل انجام حمله شیمیایی به شهرک مارع در منطقه اعزاز از توابع استان حلب در اول سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) بوده است.

تیم تحقیقات و تشخیص هویت وابسته به این سازمان تأکید کرده‌اند که ۱۱ نفر بر اثر قرار گرفتن در معرض ترکیب «ماده سیاه کثیف» آسیب دیدند که بقایای آن در پرتابه‌های برجای مانده در محل انجام حمله پیدا شده و آثار و عوارض آن با عوارض قرار گرفتن در معرض گاز خردل تناسب دارد.

گروه تحقیق سازمان منع تسلیحات شیمیایی افزود که مواد شیمایی مورد استفاده در گلوله توپ‌ها، از مناطق تحت اشغال تشکیلات داعش بوده است. گروه تحقیق مذکور خاطرنشان کرد: هیچ گروه یا تشکیلات دیگری، ابزار، انگیزه و توانایی لازم برای انتشار گاز خردل در چارچوب حمله به مارع در تاریخ مذکور را نداشته است.

گروه تروریستی داعش دهم شهریور ۱۳۹۴ با سلاح شیمیایی به شهرک مارع حمله کرد و بر اثر آن شمار زیادی از غیرنظامیان مسموم شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.