مسوول حمله شیمیایی به مارع در سوریه در سال ۲۰۱۵ کیست؟

سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل اعلام کرد عناصر مسلح تشکیلات تروریستی داعش، عامل انجام حمله شیمیایی به روستای مارع در منطقه اعزاز از توابع استان حلب در اول سپتامبر ۲۰۱۵ (دهم شهریور ۱۳۹۴) بوده است.

پایگاه النشره گزارش داد، این سازمان تأکید کرد: دلایل منطقی مبنی بر باور به دست داشتن عناصر داعش در انتشار گاز خردل در اول سپتامبر ۲۰۱۵ در حملات پیاپی این گروه تروریستی برای به کنترل درآوردن این روستا وجود دارد.

تیم تحقیقات و تشخیص هویت وابسته به این سازمان تأکید کرده اند که ۱۱ نفر بر اثر قرار گرفتن در معرض ترکیب «ماده سیاه کثیف» آسیب دیدند که بقایای آن در پرتابه های برجای مانده در محل انجام حمله پیدا شده است و آثار و عوارض آن با عوارض قرار گرفتن در معرض گاز خردل تناسب دارد.

گروه تحقیق سازمان منع تسلیحات شیمیایی افزود که اطمینان پیدا کرده است مواد شیمایی مورد استفاده در گلوله توپها، از مناطق تحت اشغال تشکیلات داعش بوده است.

گروه تحقیق مذکور خاطرنشان کرد: هیچ گروه یا تشکیلات دیگری، ابزار، انگیزه و توانایی لازم برای انتشار گاز خردل در چارچوب حمله به مارع در تاریخ مذکور را نداشته است.

خبر مرتبط
دستگیری ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان / ۵۵ بمب دست‌ساز کشف شد

با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در دهم شهریور ۱۳۹۴ به نقل از فعالان و ساکنان محلی شهر مارع گزارش داد که گروه تروریستی داعش این روستا در استان حلب را با سلاح شیمیایی و مواد سمی هدف قرار داد.

براساس این گزارش، شمار زیادی از غیرنظامیان بر اثر استنشاق گازهای سمی مصدوم شده اند.

سانا افزود: این نخستین حمله شیمیایی داعش علیه مناطق مسکونی سوریه نیست. روزنامه نیویورک تایمز یک هفته قبل گزارش داد که بازرسان و متخصصان بین المللی به این نتیجه رسیده اند که گروه تروریستی داعش در دو حمله جداگانه به تل براک و حسکه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

همچنین یک سند محرمانه سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) نیز که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، تصریح می کند که تروریست های وابسته به القاعده گاز سارین تولید کرده و از آن برای حمله به غیرنظامیان سوریه استفاده می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.