تحرکات آمریکا در مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل

منابع آگاه خبر دادند که انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سازمان جاسوسی سی‌آی‌ای در روز جمعه دوباره به پاریس برگشته تا با مقامات قطری، مصری و اسرائیلی درباره تلاش‌ها جهت دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه گفتگو کند.

به نوشته اکسیوس، مقامات دولت بایدن تلاش دارند تا پیش از آغاز ماه رمضان در کمتر از سه هفته به توافقی جهت برقراری آتش‌بس موقت در ماه مبارک مسلمانان و آزادی اسرای اسرائیلی دست یابند؛ اما همچنان شکاف‌های عمده میان اسرائیل و حماس باقی است.

پیشنهاد فعلی دولت بایدن به توقف حداقل شش‌هفته‌ای درگیری منجر می‌شود. نقطه اصلی اختلاف نحوه تعیین فهرست و تعداد زندانیان فلسطینی است که قرار است طی مرحله اول از توافق سه‌مرحله‌ای، در ازای اسرای اسرائیلی آزاد شوند.

روز سه‌شنبه، یک هیئت بلندپایه حماس برای گفتگو با مقامات اطلاعاتی مصر در مورد توافق احتمالی اسرا وارد قاهره شد.

برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه نیز روز چهارشنبه با عباس کامل، مدیر سرویس اطلاعاتی مصر در قاهره دیدار کرد. پس از این دیدار، یک مقام آمریکایی گفت که همه طرف‌ها در حال تلاش برای دستیابی به توافق هستند.

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل نیز گفت که «نشانه‌های اولیه از امکان پیشرفت به سوی توافق دیده می‌شود».

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت که بر اساس آنچه اسرائیل می‌داند، حماس «پاسخی شفاهی» به موضع اسرائیل را به مصر تحویل داده و با «تعدیل جزئی» در خواسته‌های خود موافقت کرده است. اما این مقام افزود که در پاسخ جدید حماس نشانه‌ای از پیشرفت دیده نمی‌شود.

حماس به طور علنی جزئیات مذاکرات این هفته قاهره را اعلام نکرده است.

این مقام ارشد اسرائیلی گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هنوز موافقت خود را با اعزام هیئت اسرائیلی به پاریس برای نشست جمعه ابراز نکرده است. او تأکید کرد که اگر مانند آخرین نشست مذاکرات، نتانیاهو به هیئت اسرائیلی دستور دهد که تنها گوش داده و مذاکره نکنند، برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده به پاریس باز نخواهند گشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.