دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور برزیل/اعلام مخالفت واشنگتن با اظهارات اخیر داسیلوا درباره جنگ غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه در دیدار با لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل عنوان کرد که واشنگتن با اظهارات اخیر این رئیس‌جمهور در رابطه با جنگ رژیم صهیونیستی در نواز غزه موافق نیست.

خبر مرتبط
برزیل خشم اسرائیل را برانگیخت/ درگیری‌ها بالا گرفت

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بعد از اینکه برزیل سفیرش را از تل‌آویو فراخواند، شامگاه سه شنبه گفت: ای رئیس جمهور برزیل میلیون‌ها یهودی در جهان منتظر عذرخواهی تو هستند. چگونه جرأت می‌کنی اسرائیل را با هیتلر مقایسه کنی؟

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار بلینکن و داسیلوا گفت: این تبادل نظری صادقانه بود. وزیر خارجه تصریح کرد که با آن اظهارات موافق نیست.

دفتر ریاست‌جمهوری برزیل نیز اعلام کرد که در این دیدار که در حدود ۲ ساعت به طول انجامیده است، درباره گستره‌ای از مسائل از جمله نشست گروه ۲۰ و تلاش‌های برای دستیابی به صلح در غزه و اوکراین صحبت شده است.

خبر مرتبط
واکنش صریح وزیر خارجه برزیل به اظهارات همتای اسرائیلی

وزیر خارجه برزیل به اظهارات همتای اسرائیلی خود واکنش نشان داد.

دفتر داسیلوا افزود که وی در این دیدار بر تعهد خود نسبت به صلح و پایان درگیری‌ها در اوکراین و نوار غزه تاکید داشته است.

بر اساس دفتر ریاست‌جمهوری برزیل، طرفین همچنین درباره تشکیل کشور فلسطین به توافق رسیدند.

در پی اظهارات «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل که در اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا در جمع خبرنگاران گفته بود آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد جنگ نیست بلکه یک نسل‌کشی و یادآور اقدامات «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی است، «ییسراییل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش گفت: «ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. این یک حمله جدی یهودی‌ستیزانه است.»

رییس جمهور برزیل ضمن انتقاد از تعلیق کمک‌ برخی کشورها به آژانس کار و امدادرسانی به آوارگان فلسطین (آنروا) گفته بود: کمک‌های انسانی را به مردمی که دهه‌هاست تلاش می‌کنند کشور خود را بسازند، تعلیق نکنید. جنگ میان سربازان با سربازان نیست. این جنگی میان ارتش بسیار آماده با زنان و کودکان است.

رژیم صهیونیستی در پی عملیات «طوفان الاقصی»، غزه را  با هدف «نابودی» حماس که از گروه‌های جنبش مقاومت فلسطین است، مورد حملات گسترده نظامی قرار داده که منجر به کشته شدن بیش از ۲۸ هزار نفر از فلسطینیان شده است. بیشتر قربانیان این حملات زنان و کودکان هستند.

طبق گزارش سازمان ملل، حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را در شرایطی آواره ساخته است که کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم و دارو در آن وجود دارد. ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه نیز آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

افزون بر این، اعلام برنامه رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر برای گسترش حملات زمینی به شهر رفح در جنوب غزه که شمار زیادی از آوارگان غزه به آن گریخته‌اند و تنها پناه آن‌ها به شمار می‌رود، نگرانی‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.