بلاتکلیفی ناتو برای تحویل جنگنده اف ۱۶ به اوکراین

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: هنوز معلوم نیست که اوکراین چه موقع جنگنده‌های اف ۱۶ را که مدت‌ها در انتظارش بوده است، تحویل خواهد گرفت.

هفته نامه نیوزویک به نقل از ینس استولتنبرگ نوشت: به دلیل این بلاتکلیفی هنوز معلوم نیست که اوکراین به‌طور دقیق چه موقع جنگنده های اف ۱۶ را تحویل می گیرد. ما می‌خواهیم هر چه زودتر آنها را به دست کی یف برسانیم.

وی به رادیو لیبرتی گفت متحدان غربی تلاش می کنند اطلاعات خلبانان کی یف را درباره این هواپیماهای مدرن به روز کنند.

خبر مرتبط
آمریکا به وحشت افتاد/ صدور یک هشدار مهم درباره روسیه

گزارش‌هایی درباره توسعه احتمالی سلاح هسته‌ای در فضا توسط روسیه پس از آن منتشر شد که رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۴ فوریه بیانیه‌ای رمزگذاری شده صادر کرد و هشدار داد که یک "تهدید جدی امنیت ملی" وجود دارد.

ائتلاف اعضای ناتو در آموزش اوکراین با برنامه های آموزشی که در آمریکا، انگلیس، دانمارک و رومانی اجرا می شود، نقش داشته است.

استولتنبرگ گفت: ائتلاف ناتو باید به نظر کارشناسان نظامی درباره زمان آمادگی دقیق ما و متحدان مان برای آغاز ارسال و تحویل جنگنده های اف ۱۶ توجه کند.

دبیر کل ناتو افزود: همزمان باید خلبانان خوب آموزش ببینند و سیستم های خدماتی مناسبی در ارائه چنین سازوکاری به اوکراین فراهم باشد.

بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ همگی متعهد شده‌اند که جنگنده اف ۱۶ را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار دهند و چندین متحد دیگر از تلاش‌ها برای آموزش خلبانان حمایت کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این، ادعاها مبنی بر این که جنگنده های اف ۱۶ تاثیر زیادی بر جنگ در اوکراین خواهد داشت، رد کرده بود.

نیروهای کی یف این هفته ضربه سنگینی را بعد از عقب نشینی اجباری از آودیوکا تحمل کردند. آنها ماه ها با درگیری های شدید برای کنترل این شهر در شرق اوکراین مواجه بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.