واکنش روسیه به تصرف دارایی‌هایش/ این اقدام  مصداق «راهزنی اقتصادی» است

 

وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت که مسکو قصد اتحادیه اروپا برای مصادره دارایی‌های روسیه برای کمک به کی‌یف را یک راهزنی اقتصادی از سوی غرب می‌داند.

در یکم فوریه، شورای اروپا در نشست ویژه اتحادیه اروپا از توافق برای استفاده از درآمدهای فوق‌العاده حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای حمایت از کی‌یف استقبال کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که موضع روسیه در مورد توقیف غیرقانونی احتمالی دارایی‌هایش توسط کشورهای غربی ثابت است و آنها را مصداق «راهزنی اقتصادی» می‌داند.

این وزارتخانه گفت تلاش کشورهای غربی برای «مصادره ذخایر حاکمیتی ما، که مشروعیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواهد بود».

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: این چیزی را تغییر نمی‌دهد. اتحادیه اروپا قبلاً هم آنچه را که به روسیه بدهکار است و حقاً متعلق به کشور ما است، به روسیه بازنگردانده و این همیشه نکول یا ورشکستگی نامیده شده است.

این وزارتخانه افزود اتحادیه اروپا که بدهی‌های فراوانی دارد، دیگر نمی‌خواهد با پول خود از اوکراین حمایت کند و تصمیم گرفته از دارایی‌های مسروقه روسیه در این راه استفاده کند.

همچنین «کریل لوگوینوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا به اسپوتنیک گفت: هیچ دلیل قانونی برای انتقال دارایی‌های مسدودشده روسیه یا درآمد آنها به اوکراین وجود ندارد.

این مقام روس با بیان اینکه مسدود کردن دارایی‌های روسیه یک اقدام غیرقانونی است، گفت: تمام مکانیسم‌های در حال توسعه برای استفاده از وجوه بانک مرکزی روسیه، در واقع طرح‌های کلاهبرداری هستند.

لوگوینوف گفت: بر اساس هنجارهای حقوق بین‌الملل، دارایی یک کشور خارجی از مصونیت در برابر اقدامات اجرایی برخوردار است و اتحادیه اروپا هیچ مبنای قانونی برای انتقال دارایی‌های مصادره شده روسیه یا درآمدهای حاصل از آنها به اوکراین نداشته و ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.