فوری/ پاسخ حماس به توافق پیشنهادی به بایدن رسید

رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه خبر داد که واشنگتن پاسخ جنبش حماس به چارچوب توافق پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه و آزادی اُسرا را دریافت کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «مذاکرات درباره گروگان‌ها ادامه داشته و نمی‌خواهم الان وارد جزئیات آن شوم».

بایدن در ادامه سخنانش گفت: «تحرکاتی در خصوص توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه در جریان است».

خبر مرتبط
تنش میان کاخ سفید و تل‌آویو بالا گرفت/ حمله تند بایدن به نتانیاهو

یک رسانه آمریکایی از گوشه دیگری از اختلافات میان رئیس جمهور این کشور و نخست‌وزیر اسرائیل و «دیوانه» نامیدن وی در یک نشست برگزار شده پشت درهای بسته پرده برداشت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه امروز سه‌شنبه خبر داد که پاسخ خود را درباره طرح توافق آتش‌بس در غزه، به قطر و مصر داده است.

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر اخیرا در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد به توافق رسیدند. طرحی که وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در واشنگتن آن را «قوی و قانع کننده» توصیف کرده است.

حماس با اشاره به اینکه پس از رایزنی با سایر گروههای مقاومت، به این پیشنهاد پاسخ داده است، گفت: ما با این پیشنهاد برخورد مثبتی داریم؛ به نحوی که شامل آتش‌بس فراگیر و کامل و پایان بخشیدن به حمله به ملت ما باشد».

این جنبش با تأکید بر لزوم بازسازی و شکست محاصره غزه و تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی، از نقش مصر و قطر و همه کشورهایی که در راستای توقف حملات به ملت فلسطین تلاش کردند، سپاسگزاری کرد.

حماس در پایان، ضمن قدردانی از مقاومت و ایستادگی اسطوره‌ای ملت و مقاومت فلسطین در نوار غزه، تصریح کرد: ما با همه گروههای ملی به دفاع از ملت خود ادامه خواهیم داد تا اشغالگری اسرائیل پایان یابد و حقوق مشروع و ملی آنها احقاق شود.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم خبر داد که حماس پاسخ خود را به توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه ارائه داده که شامل ملاحظاتی بوده اما در کل مثبت است.

بر اساس طرحی که ماه گذشته مسئولان آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری در پاریس برای آتش‌بس در غزه مطرح کردند، قرار شده است ابتدا، جنگ به مدت شش هفته متوقف شود و در ازای آن، بخشی از اسرای فلسطینی و اسرائیلی به صورت متقابل آزاد شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.