بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد آغاز شد + جزئیات

به گفته مقامات، کشتی جنگی آبی - خاکی «گانستون هال» نیروی دریایی آمریکا چهارشنبه بندر ویرجینیا را به نشانه اولین حرکت برای بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد ترک کرد.

حدود ۹۰۰۰۰ سرباز از ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان ناتو قرار است به رزمایش «مدافع استوار ۲۰۲۴» (Steadfast Defender 2024) بپیوندند که تا ماه مه در سراسر اروپا و آتلانتیک شمالی ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویترز، در این رزمایش‌ها اجرای طرح‌های منطقه‌ای ناتو تمرین می‌شود؛ اولین طرح‌های دفاعی که این ائتلاف طی دهه‌ها طراحی کرده و جزئیات چگونگی پاسخ به حمله روسیه را توضیح می‌دهد.

خبر مرتبط
وعده مهم ناتو به اعضای اروپایی خود

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ا طی بیانیه‌ای حمایت خود را از راهبرد تقویت سیستم دفاع هوایی کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد.

ناتو در بیانیه خود به نام روسیه اشاره‌ای نکرده است، اما سند راهبردی اصلی آن، روسیه را به عنوان «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای ناتو» معرفی می‌کند. این رزمایش در لحظه مهمی پس از حمله روسیه به اوکراین که مرگ‌بارترین جنگ در خاک اروپا در بیش از ۷۰ سال گذشته به شمار می‌رود، آغاز شد.

در همین رابطه یکی از سخنگوهای ناتو در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «امروز ناتو بزرگ‌ترین مانور نظامی خود از ۱۹۸۸ را با ۹۰ هزار نیرو در سراسر اروپا و آتلانتیک شمالی آغاز کرد. حرکت کشتی جنگی آبی‌خاکی گانستون نیروی دریایی آمریکا از پایگاه نورفولک ویرجینا، به معنای آغاز رسمی روند مانورهاست.»

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی که روز یکشنبه منتشر شد، به خبرگزاری دولتی ریا گفت که مقیاس رزمایش‌های مدافع استوار ۲۰۲۴ ناتو نشان‌دهنده «بازگشت قطعی» این ائتلاف به طرح‌های جنگ سرد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.