تولید سیستم تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران از تولید سیستم تشخیص سرطان سینه با استفاده از هوش مصنوعی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این سیستم با دقت بالا به تشخیص به موقع سرطان کمک می کند.

دکتر عبدالرضا پازوکی در دومین همایش هوش مصنوعی پزشکی افزود: ما اکنون هوش مصنوعی را ساختیم که با دقت ۹۴ درصد می تواند سرطان‌های سینه را از طریق ماموگرافی آنلاین به همه پزشکان ارائه کند.

وی سرطان سینه را شایع ترین سرطان در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: یک تا سه هفته بعد از انجام ماموگرافی پاسخ آزمایش سرطان سینه مشخص می شود و حتی ممکن است گزارش آن توسط متخصص رادیولوژیست با دقت پایین انجام شود. اما اکنون با استفاده از هوش مصنوعی ۹۴ درصد این امکان فراهم شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک بخش صنعت این سیستم تجاری سازی شود و به کمک بخش سلامت بیاید.

پازوکی با بیان اینکه شرایط اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باید در هوش مصنوعی و کاربرد آن دیده شود، گفت: هوش مصنوعی در عرصه پزشکی و سلامت هم باید با قوانین ملی سازگاری داشته باشد و هم در بعد نظارتی و عدم افشای اطلاعات خصوصی و حریم شخصی بی نقص باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از هوش مصنوعی در عرصه پزشکی را منشاء خلق ثروت در کشور برشمرد و گفت:‌ کل دنیا نیازمند بحث سلامت است و هوش مصنوعی در حوزه سلامت و حوزه های مختلف مشتریانی از کل دنیا خواهد داشت.

پازوکی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۴۰۰ یکی از اهداف خود را توسعه هوش مصنوعی در عرصه پزشکی قرار داده است، گفت: در این مدت تلاش هایی صورت گرفته تا زیرساخت های لازم در عرصه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی آماده شود.

وی این نکته را یادآور شد که دانشگاه علوم پزشکی ایران دو مرکز تحقیقات هوش مصنوعی در علوم پزشکی و جراحی اعصاب را در دانشگاه و بیمارستان‌ها دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در گروه های آموزشی و پژوهشی، یکی از اساتید به طور ویژه به عنوان نماینده هوش مصنوعی انتخاب شده اند تا بتواند پل ارتباطی سیاست گذاری هوش مصنوعی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: این دانشگاه تنها دانشگاه علوم پزشکی است که دکترای تخصصی هوش مصنوعی را در پزشکی را تربیت می‌ کند.

وی خواستار برنامه ریزی راهبردی در حوزه هوش مصنوعی پزشکی در کشور شد و بر ضرورت همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه تاکید کرد.

پازوکی گفت: دانشگاه به عنوان یک حلقه واسطه بین صنعت و ارگان های سیاست گذار با دارا بودن دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی، نیروهای متخصص و توسعه استعدادهای دانشجویان جوان می تواند کمک بسیار خوبی را در پیاده سازی و استقرار سیستم های هوش مصنوعی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.