باخوردن این دانه گیاهی از سرطان سینه پیشگیری کنید !

 

 ارث گزارش داد، نتایج تحقیق علمی اخیر ارتباط بین دانه کتان، میکروبیوم روده انسان و سلامت سینه را نشان داده است و بر تأثیر انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی بر سلامت کلی تأکید دارد.

این مطالعه با تمرکز بر تأثیر اجزای دانه کتان به نام لیگنان‌ها بر میکروارگانیسم‌های روده، نقش مهم آنها در تعدیل بیان microRNA ها(یک ریزآران‌ای) در غده پستانی را نشان داد.

این miRNA ها در تنظیم ژن‌های مرتبط با سرطان سینه، به ویژه ژن‌های کنترل‌کننده رشد و حرکت سلولی، حیاتی هستند

مهم‌ترین علامت حمله قلبی خاموش که حتما باید بشناسید

میکروبیوتای دستگاه گوارش نقش مهمی در اصلاح بسیاری از اجزای رژیم‌ غذایی ما برای تأثیرگذاری بر سلامت انسان ایفا می‌کند.

کارشناسان در این مطالعه اظهار کردند که همبستگی بین رژیم‌های غذایی غنی‌شده با بذر کتان، ترکیب میکروبیوتای سینه و پروفایل‌های miRNA در غده پستانی را یافتیم که بسیاری از مسیرها، از جمله مسیرهای دخیل در ایجاد سرطان را تنظیم می‌کند.

گروه تحقیقاتی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه لیگنان‌های بذر کتان که به وفور در دانه کتان یافت می‌شود و با مرگ و میر کمتری از سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط است، بر میکروبیوتای روده در موش‌های ماده جوان تاثیر می‌گذارد.

متخصصان کشف کردند که این اجزای لیگنان پاسخ‌های miRNA خاصی را در غده پستانی القا می‌کنند.

اگر این یافته‌ها تایید شوند، میکروبیوتا به هدف جدیدی برای پیشگیری از سرطان سینه از طریق مداخله غذایی تبدیل می‌شود؛ بنابراین، این مطالعه راه را برای کاوش بیشتر در مورد اینکه چگونه اصلاحات رژیم غذایی می‌تواند به‌عنوان اقدامات پیشگیرانه در برابر سرطان سینه عمل کند، هموار می‌کند.

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه اسید آلفا لینولنیک است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و کاهش التهاب دارد.

به‌علاوه، بذر کتان منبع غنی لیگنان است، نوعی فیتواستروژن که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. این دانه همچنین سرشار از فیبر غذایی محلول و هم نامحلول است که به هضم غذا کمک و روده‌ای سالم را تقویت می‌کند.

می‌توان آن را به اشکال مختلف کامل، آسیاب شده یا به صورت روغن بذر کتان مصرف کرد؛ بذر کتان آسیاب شده راحت‌تر هضم می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد به‌طور موثرتری به مواد مغذی خود دسترسی پیدا کند. می‌توان آن را به اسموتی‌ها، ماست، بلغور جو دوسر اضافه کرد یا به‌عنوان یک ماده پخت استفاده کرد.

روغن بذر کتان راه دیگری برای گنجاندن این دانه غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شماست که برای سس سالاد یا ریختن بر روی غذاهای پخته شده مناسب است.

نتایج این تحقیق در مجله Microbiology Spectrum منتشر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.