عمره شروع نشده، لغو شد/پروازها تا 17 دی به تعویق افتاد

سفر عمره هنوز برقرار نشده، متوقف شد. زائرانی که آماده تشرف به سرزمین وحی بودند، چند ساعت قبل از اعزام از لغو پرواز مطلع شدند و آن‌هایی هم که برای روزهای بعد پرواز داشتند، بلاتکلیف بودند.

خبر مرتبط
آخرین خبر درباره پروازهای حج عمره

مدیرکل روابط عمومی هما گفت: مجوز ورود به فضای کشور عربستان سعودی در ایام به غیر از حج تمتع پیچیدگی‌ها و شرایط خاص و ویژه‌ای دارد و ما زیرساخت‌های تخصصی و فنی را آماده کرده ایم و هیچ مشکلی از این بابت نداریم.

سازمان هواپیمایی کشوری «نبود مجوزهای لازم برای پرواز» را دلیل لغو اعزام‌ها اعلام کرده است. با این‌وجود، همچنان مجوزهای پرواز ایرانی برای فعالیت در فرودگاه‌های عربستان صادر نشده است.

بر همین اساس سازمان حج و زیارت اعلام کرده «در حال حاضر همه کاروان‌های عمره تا ۱۷ دی‌ماه لغو شده‌اند» و در این بازه زمانی هیچ‌کاروانی امکان تشرف به سرزمین وحی را ندارد.

خبر مرتبط
اولین واکنش دولت به تعویق پروازهای حج عمره

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، گفت: دلیل تعویق پروازهای حج عمره یک اختلاف فنی بود و مسئله جدی نیست و بین سازمان هواپیمایی دو کشور باید حل شود.

با وجود پیگیری‌های انجام شده، گفته می‌شود که «احتمال برقراری سفرها از ۲۳ دی‌ماه قوی‌تر است»، اما مشخص نیست با توجه به ظرفیت اعلام‌ شده برای تشرف به سرزمین وحی، افرادی که از ۱۳ دی‌ماه آماده اعزام بودند، چه زمانی مشرف خواهند شد. چرا که برنامه اعزام اعلام شده بود و برای دهه سوم دی هم کاروان‌هایی ثبت‌نام کرده بودند.

یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید که «با توجه به تکمیل نبودن ظرفیت کاروان‌ها در اواخر دی، کاروان‌های تکمیل شده در اولویت اعزام قرار می‌گیرند.»

مشکل در مجوزهای لازم برای پرواز به عربستان در حالی است که چندی پیش مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری به عربستان سفر کرده بودند و آمادگی لازم برای پروازها صورت گرفته بود. اما به یکباره آن هم چند ساعت قبل از آغاز اعزام‌ها، مسوولان از نداشتن مجوزهای لازم برای پرواز به جده یا مدینه خبر می‌دهند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.