سفارت فرانسه در این کشور بسته شد

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه فرانسه در این ارتباط آمده است: فرانسه از پاریس به فعالیت های مرتبط خود ادامه خواهد داد.

به گزارش العربیه، پاریس روز سه‌ شنبه اعلام کرد که سفارت این کشور در نیجر بسته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ ای در این ارتباط گفت: ۵ ماه است که سفارت ما به شدت با مشکل مواجه بوده و انجام ماموریت‌ هایش را غیرممکن کرده است.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این ارتباط رسانه‌ای نشده است.

خبر مرتبط
جمهوری آذربایجان از فرانسه انتقام گرفت

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: ۲ دیپلمات جمهوری آذربایجان را در اقدامی متقابل ازکشورش اخراج کرده است .

این در حالیست که در پی ضرب‌ الاجل شورای نظامی حاکم بر نیجر، دوم دی ماه سال جاری آخرین گروه نظامیان ارتش فرانسه خاک نیجر را ترک کردند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر اواسط آذرماه نیز هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوها برای همکاری نظامی با روسیه اعلام کرد دو توافق نظام و امنیتی مهم این کشور با اتحادیه اروپا را لغو می‌کند. به نوشته فرانس ۲۴، پیش از سرنگونی «محمد بازوم» رییس‌جمهور پیشین نیجر، این کشور آخرین متحد اروپا در منطقه ساحل آفریقا بود. اما با وقوع کودتا به نظر می‌رسد اروپا آخرین نقطه حضور خود را در این منطقه از دست داده است و اکنون شورای نظامی نیجر به سمت روسیه متمایل شده است.

خبر مرتبط
درخواست فوری فرانسه از اسرائیل

وزیر ‌خارجه فرانسه گفت: پاریس در کنار تل‌آویو ایستاده و از آن حمایت می‌کند. اسرائیل حق دارد از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی دفاع کند.

در یادداشتی که وزارت خارجه نیجر منتشر کرده آمده که دولت تصمیم گرفته «امتیازات و مصونیت‌های اعطا شده» را تحت عنوان مأموریت مشارکت نظامی اتحادیه اروپا در نیجر که در فوریه آغاز شد، لغو کند و در نتیجه «هیچ تعهد قانونی» در رابطه با این مشارکت ندارد. همچنین مأموریت ظرفیت‌سازی غیرنظامی اتحادیه اروپا را که در سال ۲۰۱۲ برای تقویت بخش امنیت داخلی نیجر تأسیس شده بود، رد و عملاً تأییدیه این اتحادیه را برای این مأموریت‌ها لغو کرد.

پس از کودتای نظامی در ماه جولای و سرنگونی دولت غرب‌گرا در نیجر، اکثر متحدان خارجی اقتصادی و امنیتی نیجر این کشور را تحریم کرده اند، از جمله فرانسه که ۱۵۰۰ نیروی نظامی در نیجر داشت. شورای نظامی در نیجر از همه نیروهای خارجی از جمله نظامیان فرانسه خواسته این کشور را ترک کنند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه ۴ مرداد ۲۶ ژوئیه محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه ۶ مرداد ۲۸ ژوئیه، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.