با این روش‌ها از شر موهای خشک خلاص شوید

موهای خشک واقعاً چیست، موهای کم آب چگونه به نظر می‌رسند و چگونه می‌توان از خشک شدن موها جلوگیری و آن‌ها را اصلاح کرد و ... این‌ها سوالاتی هستند که افرادی که موهایشان وز می‌کند، خشک است و حالت ندارد به دنبال یافتن جوابی برای آن هستند.

خبر مرتبط
صدمات شدیدی که فشار خون بالا به بدنتان می‌زند

یک متخصص داخلی گفت: شار خون اگر بالا باشد به تمام عروق بدن آسیب می رساند و این میان، آسیب عروق اندام های حیاتی بدن می توان خطرآفرین و حتی مرگ آفرین باشد.

موهای خشک و شکننده

هیچ تعریف دقیقی از موهای خشک وجود ندارد. اما به طور معمول خشکی مو به معنای کمبود رطوبت درآن است. معمولاً هنگام خرید محصولات مراقبت از مو نیز با اصطلاح موهای خشک و آسیب‌دیده مواجه می‌شویم.

موهای خشک معمولاً شکننده هم می‌شوند چون ممکن است به دلیل شرایط محیطی مانند خشکی یا گرما، روش حالت دادن مو، زیاد سشوار کشیدن و بعضی بیماری‌ها مانند مشکلات تیروئیدی به وجود بیایند.

خبر مرتبط
اگر این علائم را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید

سردرد دردناک است، اما در بیشتر مواقع سردردها نشانه‌ای از این نیستند که شما یک مشکل پزشکی جدی دارید.

در هر صورت خشکی مو زمانی اتفاق می‌افتد که موها رطوبت کافی دریافت یا آن را حفظ نمی‌کنند؛ چیزی که باعث کاهش درخشندگی موها می‌شود و ظاهری خشک و وزوزی به آن‌ها می‌دهد.

 

علل کلی خشکی مو

بعضی دلایل خشکی مو عبارتند از:

شستن بیش از حد موها یا استفاده از صابون‌های خشن یا مصرف زیاد الکل و سیگار

سشوار کشیدن بیش از حد

هوای خشک و آلوده و کمبود رطوبت

سوء تغذیه

بی اشتهایی

پاراتیروئید کم کار (هیپوپاراتیروئیدیسم)

تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)

و ناهنجاری‌های هورمونی
 

ارتباط بالا رفتن سن با خشکی مو

خشکی مو می‌تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال بروز آن بیشتر می‌شود.

مو از سه لایه تشکیل شده؛ هنگامی که موها سالم هستند، روغن‌های طبیعی در لایه بیرونی به محافظت از لایه‌های داخلی کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین نور را منعکس می‌کنند و موهای شما را درخشان جلوه می‌دهند. درخشش و شادابی از نشانه‌های مهم سلامت مو هستند.

اما وقتی مو خشک می‌شود، لایه بیرونی آن از بین می‌رود و باعث می‌شود مو کدر و ناسالم به نظر برسد.

نقش تغذیه در خشک شدن موها

غلامرضا کرد افشاری، پزشک و متخصص طب سنتی ایرانیدر مورد علل خشک شدن موها می‌گوید: خشکی و وز شدن موها به علت کافی نبودن غذا رسانی و رطوبت بخشی به موها ایجاد می‌شود. بنابراین تنظیم تغذیه، اصلاح مزاج و تنظیم هضم و دفع مواد، اثر مستقیم در طراوت و شادابی موها دارد.

از دیدگاه طب ایرانی، رعایت اصول خوردن و نوشیدن، پرهیز از غذاهایی که مواد زائد و غلیظ زیادی در بدن تولید می‌کنند و اصلاح عملکرد معده، کبد و پرهیز از یبوست مهم‌ترین پایه‌های درمان خشکی و وز شدن مو هستند.

نقش آلودگی هوا، کم خوابی و استرس

به گفته این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی، عوامل دیگری هم مانند پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای خشک و آلوده، استفاده نکردن بیش از حد از لوازم حرارتی مخصوص موها مانند انواع سشوار، بیگودی و ...، داشتن خواب منظم و کافی، ورزش معتدل و منظم و پرهیز از استرس و عصبانیت نیز بسیار با اهمیت هستند چون همه این عوامل بر کیفیت هضم نیز تأثیر می‌گذارند.

توصیه‌های طب ایرانی در خشکی مو

از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

دکتر کرد افشاری می‌گوید: فست فود و غذاهای بسته‌بندی صنعتی، غذاهای خمیری و سنگین با هضم سخت مثل ماکارونی، لازانیا، الویه، قارچ، حلیم، کله پاچه و ...، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، تنقلات صنعتی مانند چیپس و پفک و کیک و کلوچه و ...، کاکائو، یخ، گوشت‌هایی با هضم سخت مثل گوشت گاو و گوساله، و غذاهای سرخ کرده می‌توانند عاملی برای کم آبی و خشک شدن موها باشند. بنابراین توصیه می‌شود کمتر از آن‌ها استفاده شود.

چه چیزهایی بخوریم؟

به گفته این متخصص طب سنتی ایرانی برای آب رسانی موها بهتر است روزانه از بادام درختی، حریره بادام و شیر بادام استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود هر روز ۲۱-۳۰ عدد مویز بخورید.

بهتر است روزی ۳ لیوان آب سیب شیرین رسیده پوست کنده با یک قاشق غذاخوری خاکشیر هم میل شود.

 

مصرف ماء الجبن صبح ناشتا

دکتر کرد افشاری، نوشیدن ماء الجبن را هم برای شادابی موها توصیه می‌کند. برای تهیه آن می‌توانید ۱ کیلو شیر را بجوشانید و در حین جوشیدن کمی سرکه محلی به آن اضافه کنید تا شیر ببرد. سپس شیر را در پارچه‌ای بریزید تا آب آن جدا شود. آبی را که از پارچه خارج می‌شود در ظرفی جمع و در سه مرحله میل کنید.

ورزش کردن در فواصل نوشیدن ماءالجبن

توجه داشته باشید که ماءالجبن را باید گرم میل کنید. ضمن آنکه ورزش کردن در فواصل مصرف آن نیز باعث افزایش تأثیر بیشتر ماءالجبن خواهد شد.

بهتر است ماء الجبن صبح‌ها به صورت ناشتا میل شود و تقریباً تا ۲ ساعت بعد از آن صبحانه نخوریم. همچنین می‌توان ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را هم به یک لیوان ماء الجبن اضافه کرد.

استفاده موضعی و چرب کردن کف سر و موها با روغن بادام شیرین، روغن زیتون و روغن نارگیل نیز می‌تواند در خشک شدن موها مؤثر واقع شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.