ماجرای شکایت نیویورک تایمز از سازنده چت جی پی تی چیست؟

روزنامه نیویورک تایمز به دلیل استفاده از مقالات خبری این سانه جهت آموزش ربات هوش مصنوعی چت جی پی تی از شرکت های اپن ای آی و مایکروسافت شکایت کرد.

خبر مرتبط
‌«اوپن‌ا‌ی‌آی» تنبلی چت‌جی‌پی‌تی را تایید کرد

دنیای فناوری به تازگی با شوک جدیدی مواجه شده است. در شرایطی که انتظار می‌رفت با روی کار آمدن ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شوند و بشر بتواند از انجام کارهای تکراری و وقت‌گیر تا حدی فراغت پیدا کند، حالا خبر رسیده که گویا چت‌جی‌پی‌تی، چت‌بات محبوب ساخت شرکت Open AI، از انجام برخی دستورات امتناع کرده و از کاربران می‌خواهد خودشان آن کار را انجام دهند. اگرچه نافرمانی و تنبلی چت‌جی‌پی‌تی، ابتدا در حد ادعایی بود که گروهی از کاربران مطرح کرده و از گستاخی این چت‌بات گلایه داشتند؛ اما حالا شرکت سازنده این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، رسما آن را تایید کرده است.

این دادخواست در دادگاه منطقه ای فدرال ایالت منهتن تشکیل شده و اولین بار است که یک سازمان خبری بزرگ از توسعه دهندگان این ربات برای نقض حق چاپ شکایت می کند. این روزنامه مشخص نکرده که چقدر غرامت مدنظر اوست اما تصریح می‌کند که متهمان باید در رابطه با میلیارد‌ها دلار زیان قانونی و حقیقی پیرامون نسخه‌برداری غیرقانونی و استفاده از آثار انحصاری تایمز مسئول شناخته شوند.

خبر مرتبط
مخترع «چت‌جی‌پی‌تی» اخراج شد/ توییت آلتمن پس از اخراجش!

شرکت اپن‌ای‌آی سازنده ChatGPT روز جمعه از کنارگذاشتن سم آلتمن مدیر عامل این شرکت به‌دلیل قابل‌اعتمادنبودن خبر داد.

روزنامه نیویورک تایمز گفته که این ۲ شرکت به عنوان ساندگان چت جی پی تی و کوپایلوت بدون هیچ توافقی از مطالب این روزنامه استفاده کرده اند و در یک بخش از شکایت آمده که پایگاه روزنامه (www.nytimes.com) بیشترین منبع اختصاصی محتوا برای آموزش GPT-۳ بوده است.

نیویوک تایمز اضافه کرد که بیش از ۶۶ میلیون رکورد، از مقالات خبری گرفته تا نسخه های تبلیغاتی منتشر شده در وب سایت نیویورک تایمز و سایر برندهای وابسته برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده شده است.

با اینحال سخنگوی اپن ای آی گفت: «ما به حقوق سازندگان و صاحبان محتوا احترام می گذاریم و متعهد به همکاری با آنها هستیم تا اطمینان حاصل شود که از فناوری هوش مصنوعی و مدل های درآمد جدید بهره مند می شوند.»

اگر این دادخواست به نتیجه برسد، می تواند فرصت هایی را برای سایر ناشران ایجاد کند تا اقدامات قانونی مشابهی را انجام دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.