رئیس جمهور عازم ترکیه خواهد شد

 

«علی باقری» معاون وزیر خارجه کشورمان از سفر آیت الله رئیسی به ترکیه در هفته اول ژانویه خبر داد.

به گزارش ایرنا؛ یکشنبه ۵آذرماه بود که رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، روابط دو کشور را دوستانه، تاریخی و مبتنی بر حسن همجواری، ارزش‌های دینی و منافع مشترک دو ملت توصیف کرد و تقویت و ارتقای سطح همکاری‌ها و مناسبات تهران–آنکارا را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت دانست.

همچنین رئیس جمهور، ایران و ترکیه را دو کشور مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام برشمرد و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مشترک دو کشور الگویی از تعاملات میان کشورهای اسلامی باشد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه آمریکا قاتل مردم غزه است، هرگونه دخالت آمریکایی‌ها نسبت به آینده غزه را ادامه جنایات این کشور در حق فلسطینیان توصیف کرد و با اشاره به همدستی و مباشرت آمریکایی‌ها در جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و قتل‌عام مردم مظلوم غزه، ‌بر رسوایی و بی‌اعتباری دولت آمریکا نزد افکارعمومی ملت‌ها تاکید کرد و گفت‌: مردم غزه به واسطه حماس به عنوان دولت مشروع، قانونی و برآمده از آرای عمومی این منطقه، باید برای آینده غزه تصمیم بگیرند و آمریکایی‌ها حق هیچ‌گونه دخالت و تصمیم‌گیری برای مردم غزه را ندارند و هرگونه اقدام آنها در این زمینه محکوم به شکست است.

 رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به روابط خوب و سازنده تهران-آنکارا، بر تلاش برای ارتقای این روابط به سطح ممتاز و استثنائی تاکید کرد.

همچنین رجب طیب اردوغان در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۱، به منظور دیدار دوجانبه رسمی و نیز شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود که در جریان این سفر ، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری در عرصه‌های مختلف میان مقامات و مسئولان دو کشور به امضا رسید.

طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم نامه هایی است که به امضای مسئولین دو کشور رسیده است.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.