اعتراف سنگین نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اعتبار و نفوذ حماس

رسانه آمریکایی خبر داده انبوهی از گزارش‌های جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد «اعتبار و نفوذ» حماس ۲ ماه و نیم پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

طبق گزارش وبگاه شبکه سی‌ان‌ان، در میانه حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه که به شهادت هزاران نفر از شهروندان فلسطینی منجر شده است، حماس خود را در قالب تنها گروهی معرفی کرده که با یک «سرکوبگر خشن» که کودکان و زنان را می‌کشد، مبارزه می‌کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند «حماس به صورت موفقیت‌آمیزی جایگاه خود را در بخش‌هایی از جهان اسلام و عرب به‌عنوان مدافع آرمان فلسطین و مبارز موثر علیه اسرائیل یافته است».

رسانه آمریکایی گزارش داده است: «از منظر حماس، حمله هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل، یک موفقیت عملیاتی مسحورکننده بوده و در ماه‌های پس از آن کسب اعتبار کرده است».

منابع سی‌ان‌ان می‌گویند این اعتبار به دلیل مذاکره برای آزادی صدها اسیر فلسطینی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس بوده‌اند؛ اسرایی که اکثر آن‌ها ساکن کرانه باختری و قدس اشغالی هستند.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا می‌گوید: «پیش از هفت اکتبر، حماس یک سازمان به‌شدت محبوب نبود اما امروز محبوبیت بیشتری دارد».

رسانه آمریکایی همچنین نوشته ممکن است این جنگ باعث افزایش نفوذ حماس در خارج از غزه حتی بیشتر از این باریکه شود؛ جایی که سال‌ها حکومت ضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، باعث بی‌اعتمادی شده است.

یک نظرسنجی در اولین هفته ماه نوامبر (ماه گذشته میلادی) نشان داد عملیات طوفان‌الاقصی حمایت قوی‌تر ساکنان کرانه باختری در مقایسه با ساکنان غزه را دارد. ۶۸ درصد ساکنان کرانه باختری و ۴۷ درصد ساکنان غزه از این عملیات حمایت کرده‌اند.

ارزیابی‌های مختلفی در حلقه‌های داخلی دولت آمریکا وجود دارد و مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا آغاز به صدور هشدارهای علنی کرده‌اند مبنی بر اینکه کشتار غیرنظامیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی خطر افزایش بیشتر محبوبیت حماس در فلسطین را در پی دارد.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌هایی که چندین شاخص اصلی را رصد می‌کنند، می‌گویند حمایت از حماس در سرزمین‌های فلسطینی و نقاط دیگری در منطقه غرب آسیا افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی «مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطینی»، حمایت از حماس در کرانه باختری از ۱۲ درصدِ ماه سپتامبر به ۴۴ درصد در ماه دسامبر رسیده است. در اردن هم که نیمی از جمعیت آن فلسطینی‌تبار هستند، مردم در خیابان‌ها حمایت از حماس را فریاد می‌زنند.

«جاناتان پنیکوف» مقام سابق اطلاعاتیِ متخصص در امور منطقه غرب آسیا می‌گوید: «در حال حاضر، حماس در کرانه باختری به صورت قابل ملاحظه‌ای به‌عنوان گروهی شناخته می‌شود که در حال انجام کاری درباره اشغالگری اسرائیل است».

سی‌ان‌ان با این حال، ادعا کرده مقام‌های مبارزه با تروریسم آمریکا «عمیقا نگران هستند چراکه موفقیت حماس ممکن است الهام‌بخش گروه‌های تروریستی شود که در سطح جهان پراکنده هستند».

«کریستین رِی» رئیس اف‌بی‌آی در هفته‌های اخیر به کنگره گفته است: «در هر ساعت در حال کار برای برای شناسایی و خنثی‌کردن گرگ‌های تنها (مهاجمان تک نفره) که از حماس الهام گرفته‌اند، هستیم».

سی‌ان ان در ادامه نوشته با توجه به اینکه ایدئولوژی سیاسی حماس احتمالا «شکست‌ناپذیر» است، حتی مخالفان سیاسی فلسطینی حماس هم می گویند احتمالا این گروه در اداره غزه بعد از جنگ صاحب قدرت باشد.

«محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان می‌گوید هددف رژیم صهیونیستی برای شکست کامل حماس غیرواقعی است و به جای آن باید به عنوان یک «شریک کوچک‌تر» در سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای هرگونه ساختار حکومتی پس از جنگ با آن تعامل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.