آمریکا نگران شد/ تلاش برای اسکورت کشتی‌ها در دریای سرخ

​طبق این گزارش، «آمریکا راه‌های افزایش امنیت در این منطقه را با اعضای نیروهای دریایی ترکیبی، گروه دریایی چندملیتی که وظیفه حفاظت از کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را برعهده دارد، بررسی کرده است».

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی علناً گفته‌اند گفت‌وگوها بر امکان اسکورت کشتی‌های فعال در دریای سرخ و کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب به سمت خلیج عدن عبور می‌کنند--کانال باریکی که یمن و شاخ آفریقا را از هم جدا می‌کند، متمرکز شده است. 

نایب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه در بین حضار در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت هفت عضو این گروه ضربت که از ۳۹ کشور با فرماندهی چرخشی تشکیل شده، پیشنهاد کمک داده‌اند. مقام‌های آمریکایی مورد استناد سی‌ان‌ان از بردن نام کشورهای پیشقدم خودداری کردند.

به تحلیل شبکه آمریکایی، «این گفت‌وگوها، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در منطقه نسبت به مداخله در کانالی حیاتی است که روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از آن عبور می‌کند».

 پیش‌تر (سه‌شنبه) همچنین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نماینده واشنگتن در امور یمن تیم لندرکینگ طی هفته جاری به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر می‌کند تا درباره ایجاد امنیت در دریای سرخ رایزنی کند.

گزارش شبکه المیادین گزارش داد واشنگتن اشاره کرد لندرکینگ با گروهی از شرکای اصلی آمریکا در زمینه دریایی و «ایجاد کریدوری امن برای باربری بین‌المللی» تشکیل جلسه خواهد داد. مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان نیز دوشنبه گفته بود واشنگتن با تعدادی از کشورها درباره ایجاد یک گروه در دریای سرخ در حال گفت‌و‌گو است.

از سوی دیگر، منابع اسرائیلی خبر داده بودند تل‌آویو رسما از چند کشور از جمله انگلیس و ژاپن خواسته برای تضمین «آزادی دریانوردی در تنگه باب‌المندب» گروهی دریایی تشکیل دهند.

این تحرکات بعد از حمله اخیر نیروی دریایی یمن به دو کشتی اسرائیلی در دریای سرخ صورت می‌گیرد که طبق اعلام ارتش یمن یکی از آن‌ها با موشکی دریایی و دیگری با پهپادی دریایی هدف قرار گرفت.

صنعاء تاکید کرده که در تلاش برای تامین امنیت دریانوردی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است و تنها کشتی‌های اسرائیلی هدف نیروهای یمنی خواهند بود.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته ارتش یمن تا زمان تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین، تمام کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف حمله قرار خواهد داد. سرلشکر محمد العاطفی وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) چهارشنبه تاکید کرد نیروهای مسلح یمن هر کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ توقیف می‌کنند یا مورد حمله قرار خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.