تشکیل جلسه اضطراری درباره غزه

بخش اجرایی سازمان جهانی بهداشت قرار است جلسه‌ای بی‌سابقه و اضطراری درباره بحران بهداشتی در غزه و کرانه باختری به تاریخ ۱۰ دسامبر داشته باشد و فرستاده فلسطین نیز به دنبال کمک درمانی و دسترسی بیشتر برای بهیاران خارجی است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، «ابراهیم قریشی» سفیر فلسطین در سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت، این نشست بیشتر روی غزه متمرکز است، اما همچنین به حملات به بخش بهداشت در کرانه باختری می‌پردازد.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم سازمان جهانی بهداشت قدرتمند شود و به اسرائیل بگوییم که بخش بهداشت و درمان را هدف قرار ندهد. ما می‌خواهیم اجازه دسترسی و تحویل تجهیزات و محموله‌های جدید بهداشتی و پزشکی را به دست بیاوریم.

مزدورِ انگلیسیِ تل آویو در غزه کشته شد 

سفیر فلسطین در این نهاد بین‌المللی افزود: یکی از ایده‌های مطرح شده اعزام پزشکان بیشتر از سراسر جهان به غزه است. بسیاری از کشورها چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند. فلسطین بجای آنکه یک عضو سازمان جهانی بهداشت باشد یک عضو ناظر است و تاثیرش از طریق حامیانش است.

رژیم صهیونیستی گفته که این جلسه نمونه‌ای از استاندارد دوگانه و توجه نامتناسب در قبال این رژیم در این حوزه چندجانبه است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره گسترش بیماری‌ها در غزه  که می‌تواند باعث مرگ بیشتر مردم در غزه نسبت به بمباران این باریکه شود، هشدار داد و اعلام کرد، موارد اسهال در میان کودکان ۱۰۰ برابر بیشتر از حد نرمال است.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرد، مجبور شده تا تجهیزاتش را از انبارهای پزشکی سازمان جهانی بهداشت در جنوب غزه در یک بازه زمانی بیست و چهار ساعته و پس از صدور هشدار از سوی رژیم صهیونیستی خارج کند.

دبیرکل این نهاد بین‌المللی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) از اسرائیل خواست تا دستورش مبنی بر عملیات زمینی در جنوب غزه را پس بگیرد و هر کاری لازم است برای حفاظت از جان غیر نظامیان و زیرساخت‌های مدنی انجام دهد که شامل بیمارستان‌ها و تاسیسات بشردوستانه می‌شود.

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند، بسیاری از ساکنان غزه به آب پاکیزه و بهداشت دسترسی ندارند و نگران شیوع بیماری هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.