رئیس‌جمهور برزیل پس از 8 سال وارد آلمان شد/ اختلافات دو دولت بر سر اسرائیل و فلسطین به کجا ختم می شود؟

 لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در حالی برای نخستین بار در هشت سال گذشته وارد برلین می‌شود که وی، پس از بازگشت به قدرت در ژانویه گذشته، به شمار زیادی از کشورهای جهان سفر کرده و در نظر دارد تا بر خلاف سال‌ها انزوای برزیل در دوره ژائیر بولسونارو همتای سلف راست افراطی، جایگاه برزیل را در صحنه جهانی احیا کند.

داسیلوا در حالی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار خواهد کرد که وی، نخستین مقام خارجی بود که به فاصله چند هفته از مراسم تحلیف داسیلوا، به برزیل سفر کرد.

آلمان هشدار داد/ اگر روسیه در جنگ پیروز شود، پیامدهای جدی‌ خواهد داشت!

صدراعظم آلمان که از زمان روی کار آمدن در اواخر سال ۲۰۲۱ در تلاش برای بهبود روابط با جنوب جهانی بوده است، برزیل را شریکی کلیدی در تلاش برای تنوع بخشیدن به تجارت آلمان و همچنین کاهش اتکای این کشور به چین می‌داند.

هر دو کشور همچنین خواهان ایجاد یک توافق تجاری سریع بین اتحادیه اروپا و مرکوسور، بلوک تجاری بزرگ آمریکای جنوبی که برزیل در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد، هستند.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه گفت: معلوم است که ما از این توافقنامه حمایت و برای [تحقق] آن تلاش می‌کنیم و همچنین می‌خواهیم آن را واقعاً سریع منعقد کنیم.

مرکوسور پنجمین بلوک اقتصادی بزرگ جهان خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که توافق میان این بلوک و اتحادیه اروپا از سال‌ها قبل به دلیل مخالفت‌های اعضای اتحادیه همچون فرانسه متوقف شده است.

برزیل اعلام کرده است که فرانسه باید از اتخاذ موضع‌ حمایت‌گرایانه از پروتکل الحاقی دست بردارد. با گذشت سال‌ها از انتظار تصویب، اتحادیه اروپا یک پروتکل اضافی با تغییراتی در بخش تجارت و توسعه پایدار پشنهاد کرده که مجموعه‌ای از تعهدات در مسائل زیست‌محیطی و تحریم‌ها در صورت رعایت نکردن آن را شامل می‌شود.

لوکاس کوهلر قانونگذار ارشد حزب دموکرات آزاد (FDP) نیز گفت: توافقنامه های تجارت آزاد دسترسی به بازارهای جدیدی را فراهم می‌کند که به ویژه اقتصاد صادرات‌محور آلمان می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

این در حالی است که صادرات آلمان به برزیل در ۱۰ سال گذشته تنها سه درصد رشد داشته است؛ بر اساس گزارش کمیته تجارت آلمان در آمریکای لاتین این رقم برای آمریکا و چین به ترتیب ۳۸ درصد و ۸۷ درصد بوده است.

شولتس امیدوار است از روندی که در سفر ژانویه او، تحت تاثیر اختلاف‌ها بر سر جنگ اوکراین پدید آمد، اجتناب کند. با این حال، اینبار کنفرانس خبری بعد از ظهر دوشنبه می‌تواند اختلاف‌های آن‌ها بر سر جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را برجسته کند.

داسیلوا ماه گذشته گفت که اسرائیل با در نظر نگرفتن این که کودکان و زنان در جنگ نیستند، علیه فلسطینی‌ها مرتکب «تروریسم» می‌شود. در مقابل، شولتس تا کنون از طرح چنین انتقادی اجتناب و به طور پیوسته از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت کرده است.

در حالی که رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار دوجانبه با صدراعظم آلمان در ژانویه گذشته، ایجاد گروهی برای مذاکره توافق صلح با میانجی‌گری برزیل، هند و چین را لازمه پایان جنگ اوکراین دانست، شولتس از هرگونه اظهار نظر پیرامون این پیشنهاد خودداری کرد.​

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.