تنش در کابینه نتانیاهو بالا گرفت/ بودجه جنگ کابینه را به جان هم انداخت

  «بنی گانتس»، وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی اندکی پس از عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر اپوزیسیون را ترک کرد و به کابینه اضطراری جنگ پیوست.

 او با وجود اینکه عضو این کابینه است در انتقاد از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ویژه زمانی که رهبران سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیست را به دلیل حمله حماس به باد انتقاد گرفت، تردید نکرد.

حماس از خجالت نتانیاهو درآمد

تایمز اسرائیل گزارش داد که کابینه علیرغم مخالفت‌های مستمر بنی گانتس، عضو کابینه جنگ که خواستار حذف همه موارد غیرمرتبط با نیازهای جنگی است، تغییراتی را در بودجه سال ۲۰۲۳ در نظر خواهد گرفت.

اما ممکن است موضوع بودجه عواقب جدی داشته و به ترتیبات شکننده‌ای که حمله حماس تحمیل کرده و گانتسِ میانه‌رو و شرکای راستِ تندرو نتانیاهو از جمله بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم را کنار هم جمع کرده‌است، پایان دهد.

براساس توافق ائتلافی که نتانیاهو با اسموتریچ و سایر رهبران احزاب دینی پس از انتخابات سال گذشته امضا کرده، قرار بود میلیاردها دلار برای احزاب دینی تندرو و راستگرای تندرو حامی شهرک‌نشینان اختصاص یابد.

گانتس در پیامی شدیداللحن به نتانیاهو که دفترش آن را منتشر کرد، به گسترده‌ترین جلسه کابینه اشاره کرده که قرار است امروز دوشنبه با هدف بررسی اصلاحات پیشنهادی در بودجه برگزار شود.

گانتس مخالفت خود را با گنجاندن «وجوه ائتلاف» در بودجه پیشنهادی تکرار کرده و گفته‌است که بودجه اضافی نباید برای اهدافی فراتر از تلاش‌های جنگی یا حمایت از رشد اقتصادی تخصیص داده شود.

وزیر دارایی، گفت که وجوه اختیاری ائتلاف را ۷۰ درصد از کل بودجه‌ای که برای سال ۲۰۲۳ تخصیص داده شده بود، کاهش داده، اما هنوز از خزانه داری منتقل نشده‌است.

با این حال، گانتس اشاره کرد: این مبلغ به حدود یک میلیارد شکِل (۲۶۶ میلیون دلار) می‌رسد که بخش کوچکی از حدود ۳۰ میلیارد شکل (هشت میلیارد دلار) است که انتظار می‌رود اسرائیل برای پایان سال به آن نیاز داشته باشد.

یک منبع نزدیک به گانتس به روزنامه عبری تایمز گفت که بودجه ارائه شده به دولت امروز «انگشت در چشم مردم است» و خاطرنشان کرد که بودجه‌ای که پس از افزایش بودجه مدارس دینی به ۵۰۰ میلیون شکل (۱۳۳ میلیون دلار) اعلام می‌شود ۴۰۰ میلیون شکل (۱۰۷ میلیون دلار) است.

گزارش‌های مبتنی بر اقلام بودجه‌ای فاش شده می‌گویند که اسموتریچ به تأمین مالی بحث‌برانگیز ۳۰۰ میلیون شکل برای مدارس خصوصی حریدی، علاوه بر اختصاص صدها میلیون شکل به اولویت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری ادامه خواهد داد.

این منبع تایید کرد که گانتس «از آموزش کافی و امنیت بودجه برای جوامع کرانه باختری حمایت می‌کند، اما این چیزی نیست که امروز به دولت ارائه می‌شود».

​اگر این جلسه در حالی برگزار شود که بودجه در وضعیت فعلی خود باقی بماند، گانتس گفت که حزب او به بودجه پیشنهادی رای منفی خواهد داد و مراحل بعدی را بررسی خواهد کرد.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد، امروز بودجه را به رای خواهد گذاشت و انتقادات گانتس را کم اهمیت جلوه داد و افزود، این جنجال سیاسی مربوط به یک درصد از کل بودجه است. بیشتر بودجه ائتلاف کاهش یافته‌است و وجوه باقی مانده ربطی به سیاست ندارد.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هم از اصلاحات پیشنهادی بودجه انتقاد و اعلام کرد که این کاهش کافی نیست و کابینه باید در برخورد با اثرات اقتصادی جنگ مسؤولیت مالی بیشتری از خود نشان دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.