سوال درباره جنایت جنگی غزه بورل را سردرگم کرد!

خبرنگار این شبکه در این گفت‌وگوی ویژه از جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره موضع این اتحادیه پیرامون جنبش حماس و اینکه آیا عملیات «طوفان الاقصی» جنایت‌ جنگی تلقی می‌شود یا خیر، پرسید و وی با خوشحالی گفت: «بله، ما آنچه رخ داده را جنایت‌های جنگی می‌دانیم» اما در ادامه وقتی از او درباره موضع اتحادیه پیرامون رژیم صهیونیستی سوال شد و اینکه آیا کشتار کودکان و غیرنظامیان توسط این رژیم جنایت جنگی محسوب می‌شود یا خیر، در تنگنا قرار گرفت و گفت: «من وکیل مدافع نیستم و این در حیطه دادگاه کیفری بین‌المللی است که تحقیق خواهد کرد. چندین کشور از این دادگاه درخواست کرده‌اند پرونده را باز کند.»

تلاش بورل برای آتش بس در غزه/ قطعنامه‌ شورای امنیت باید اجرا شود

بورل در ادامه در پاسخ به این سخن خبرنگار که «وقتی صحبت از موضع‌گیری درمورد حماس شد، فورا اقدامات این جنبش را «جنایت جنگی» خواندی، اما وقتی به اسرائیل رسیدیم طفره رفتی و به همین دلیل بسیاری شما را به دوگانگی استانداردها متهم می‌کنند»، مدعی شد، در برخورد با فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی استانداردهای دوگانه ندارد و افزود، اما رژیم صهیونیستی «حق دارد از خود دفاع کند» که البته باید قوانین بین‌المللی انسانی را رعایت کند.

وی در ادامه از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فلسطینی‌ها حق دارند از خود دفاع کنند یا خیر، امتناع کرد و تنها به این موضع‌گیری بسنده کرد که «آنچه در حمله جنبش مقاومت اسلامی(حماس) حاصل شد وحشتناک بود و آنچه در غزه رخ می‌دهد وحشتناک است. هر دو وحشتناک هستند».

اما مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش از موضع خود تا حدودی عقب‌نشینی کرد و گفت، انزوای ساکنان غزه و قطع آب و برق با قوانین بین‌المللی همخوانی ندارد. غیرنظامیان و نیز بیمارستان‌ها و مدارس باید حفظ شوند.

بورل همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا از فلسطینی‌های غزه حمایت انسانی می‌کند و به دنبال متوقف کردن این جنگ است. اروپا یک کریدور هوایی برای انتقال کمک‌ها به مردم غزه ایجاد کرده و تلاش دارد فشارهای سیاسی اعمال کند تا جنگ طبق قوانین بین‌المللی انجام شود. وی گفت: «تلاش می‌کنیم این جنگ را متوقف کنیم زیرا قربانیان غیرنظامی زیادی برجای گذاشته است.»

وی ایده استفاده از قایقی که اروپایی‌ها درباره آن برای انتقال کمک‌ها به غزه صحبت می‌کنند، خوب خواند و گفت این ایده راحت‌تر از گذرگاه‌های زمینی است، اما تاکنون چنین کاری نکرده‌اند.

بورل درباره آنچه روزنامه هاآرتص نوشته مبنی بر اینکه تحقیقات اولیه پلیس رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد یک بالگرد نظامی صهیونیستی به سمت صهیونیست‌ها در مراسم موسیقی که همزمان با عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر در غلاف غزه برگزار شد، شلیک کرده است، باز هم پاسخ ضد و نقیض داد و گفت، سوالات زیادی در جنگ‌ها مطرح می‌شود و بسیاری کشته می‌شوند. بورل گفت، او هم این مطالب را خوانده است، اما اطلاعی دراین باره ندارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.