شهرداری گرفتن عوارض از این خانه ها را انکار کرد بافت فرسوده تهران

مدتی پیش مهدی عباسی،رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورای شهر با تاکید بر این که براساس مصوبه شورا، شهرداری تهران حق ندارد برای تجمیع پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده، از شهروندانی که قصد نوسازی منازل خود را دارند، عوارض دریافت کند، گفته بود: چه کسی به شهرداری اجازه داده است که عوارض دریافت کند؟ هرکسی در هر منطقه‌ای با هربخشنامه‌ای اقدام کرده، صادر کننده متخلف است و باید پاسخ دهد. این پول‌ها برکتی ندارد. از چه کسی پول می‌گیرید؟ کسانی که به زحمت ۵۰ متر را به ۱۵۰ متر رسانده‌اند؟ باید به سرعت جلوی این کار را بگیرند و اگر در حق کسی ظلم شده باید جبران کنند. قطعاً من تا رسیدن به نتیجه این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

براساس مصوبه شورا که برای تسریع در احیای بافت‌های فرسوده پایتخت و حمایت از افزایش تولید ساختمان‌های نوساز در محدوده‌های مصوب این بافت‌ها به تصویب رسیده شهرداری باید برای پلاک‌های تجمیعی ۱۵۰ متر به بالا، بخشودگی کامل عوارض و تخفیف ۱۰۰ درصدی در نظر بگیرد و برای پلاک‌های تجمیعی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر نیز تخفیف ۸۰ درصدی بدهد.

  مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران دراین رابطه به اکو ایران می گوید: ‌این مبالغی که گرفته می شود عوارض ساختمانی نیست بلکه از سوی پسماند، آتش نشانی و آموزش و پرورش گرفته می شود و بخشی از عوارض ربطی به شهرداری ندارد؛ یعنی بخشودگی هایی که شورا مصوب کرده است در حال اجراست و ما عوارضی دریافت نمی کنیم ، به طور مثال در محدوده منطقه ۱۵ ،۸۴۰ پروانه صادر شده اما کل درآمدی اندکی داشته زیرا این پروانه ها در بافت فرسوده بودند و معافیت ها و بخشودگی ها اعمال می شود .

به گفته هدایت دلیل افزایش آمار صدور پروانه در تهران به دلیل سیاست های تشویقی در بافت فرسوده است یهنی مجوز یک ، یا دو طبقه بیشتر که داده می شود جذابیت و تحرکش برای ساخت وساز بیشتر از بخشودگی های مالی است .

هدایت تاکید می کند : پولی بایت صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده به جیب شهرداری نمی رود و در محدوده منطقه ۱۵ که ۸۴۰ پروانه صادر شده کل درآمدش یک درآمد ناچیز است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.