دیدار قریب الوقوع بایدن و شی جین پینگ

 پس از آنکه وزیر امور خارجه چین به آمریکا سفر کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر وعده دیدار روسای جمهور دو کشور در ماه آتی در واشنگتن صورت گرفته است.

به گزارش «الجزیره» انتظار می رود که «جو بایدن»رئیس جمهور آمریکا ماه آینده با «شی جین پینگ»رئیس‌جمهور چین دیدار کند. قرار دیدار رهبران دو کشور پس از بازدید دیپلمات ارشد چین از کاخ سفید صورت گرفت.  

رهبران دو کشور به احتمال بسیار زیاد قرار است که در جریان نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که رهبران جهان را گرد هم آورد، در ماه نوامبر در سانفرانسیکو یکدیگر را ملاقات کنند.

کاخ سفید هنوز موضوع دیدار بایدن و شی‌جین پینگ را تایید نکرده است. با این حال دیدار روز جمعه میان «وانگ‌یی» وزیر امور خارجه چین و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا زمزمه‌های همکاری دو طرف برای آماده ساختن شرایط جهت دیدار رهبران دو کشور مطرح شد.

روسای جمهور چین  آمریکا از سال گذشته که در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی شرکت و دیدار کردند، با یکدیگر ملاقات و دیدار نکرده‌اند.

مذاکرات وزیر امور خارجه چین با جیک سالیوان بخشی از برنامه سفر سه روزه وی به واشنگتن دی‌سی بود. دیدار وزیر امور خارجه پکن با بایدن و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا از این موارد بود.

وزارت امور خارجه چین هم هنوز هیچ واکنشی در این رابطه نشان نداده است و احتمال دیدن رهبران دو کشور در ماه آتی را هنوز تایید نکرده است.

به گفته رسانه‌های دولتی چین، وانگ در این دیدار به بایدن گفته است که چین متعهد به بهبود و تثبیت روابط خود با ایالات متحده آمریکا از طریق سه اصل «احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد- برد» است.

گفته شده وی اظهارات مشابهی را هم در این رابطه روز پنج شنبه زمانی که با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد، مطرح کرد.

زمزمه‌های تحقق این دیدار در حالی مطرح می‌شود که دو رهبر بر سر موضوعات مهم بین‌المللی مانند جنگ اوکراین، جنگ غزه و تنش در تایوان با یکدیگر اختلاف نظرات جدی و حل‌نشده‌ای دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.