هشدار برای ۱۹ استان/ تهرانی ها مراقب باشند

سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا دوشنبه برای ۱۹ استان از جمله تهران هشدار آب‌گرفتگی و بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها صادر کرد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان جنوبی بارش پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

فردا دوشنبه با نفوذ سامانه بارشی در برخی مناطق شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، دامنه‌های و ارتفاعات زاگرس مرکزی، سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و برخی مناطق شمال شرق، شرق، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در برخی مناطق واقع در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر و پنجشنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پیش‌بینی شده است. بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به‌صورت برف خواهد بود.

طی 5 روز آینده در ارتفاعات جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد انتظار می‌رود.

امروز در نوار شرقی، فردا در غرب،‌ شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز و سه‌شنبه در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، جنوب، جنوب شرق و شمال شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

همچنین سه‌شنبه و چهارشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/07/24

زمان پایان: چهارشنبه 1402/07/26

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/07/24: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، همدان، مرکزی، قم، شمال غرب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، مازندران و غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

سه‌شنبه 1402/07/25: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق تهران، سمنان و شمال خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1402/07/26: شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه 1402/07/24

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/07/25

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/07/24: آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و مرکز اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و شمال چهارمحال و بختیاری، ایلام.

سه‌شنبه 1402/07/25: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه جنوبی اصفهان، یزد، شمال غرب کرمان و نیمه شمالی فارس.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.