پوتین مدعی شد: تامین تسلیحاتی اوکراین متوقف شود، کی‌یف یک هفته دوام نمی‌آورد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شب گذشته در نشست مباحثه عمومی در باشگاه گفتگوی بین المللی "والدای" اعلام کرد که از آغاز ضد حمله، ارتش اوکراین بیش از ۹۰ هزار نیروی خود را از دست داده که خسارتی جبران ناپذیر  است. علاوه بر این، ۵۵۷ دستگاه تانک و تقریبا یک هزار و ۹۰۰ انواع خودروی زرهی آنها نابود شده است. 

به گفته وی، روسیه با آرامش به سمت دستیابی به اهداف نظامی خود حرکت می‌کند و تمام وظایف محوله به نیروهای مسلح اجرا خواهد شد.

پوتین تاکید کرد که اگر تامین تسلیحاتی غرب به اوکراین متوقف شود، کی‌یف یک هفته هم دوام نخواهد آورد. رئیس جمهور روسیه یادآور شد که بودجه دولت اوکراین اکنون متعادل به نظر می‌رسد و شاخص‌های اقتصادی از نظر ظاهری همسو هستند. اما این نتیجه تزریق چند میلیارد دلاری ماهانه است که طبق محاسبات او، ماهانه تقریباً ۴ تا ۵ میلیون دلار از مجاری مختلف مثل وام و کمک بلاعوض وارد این کشور می‌شود.

افشاگری پوتین درباره پیشنهاد به ارمنستان

پوتین افزود، مهمات کشورهای غربی نیز رو به اتمام است. بر اساس محاسبات وی، آمریکا 14 هزار گلوله کالیبر 155 تولید می‌کند و ارتش اوکراین روزانه تا 5 هزار گلوله مصرف می‌کند. ضمن اینکه ایالات متحده در تلاش است تا پایان سال آینده تولید مهمات را به 75 هزار برساند.

به گفته وی، ذخایر تسلیحاتی در اروپا نیز تقریباً وضعیت مشابهی دارد، جایی که خود سیاستمداران می‌گویند تمام وسایل نقلیه زرهی و مهمات را که می‌توانستند به اوکراین ارائه کرده‌اند.

پوتین ادامه داد: «این حرف من نیست آنها خودشان بطور علنی ​​گفتند که همه چیز لازم را تامین کردند، وسایل نقلیه زرهی، مهمات. وی افزود اکنون اوضاع به اوکراین بستگی دارد، بگذارید ضد حمله کنند. و بعد در حاشیه اضافه می‌کنند: به هر قیمتی. به من اعتماد کنید، من می‌دانم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم. بنابراین آنها [نیروهای مسلح اوکراین] این کار را انجام داده و سعی می‌کنند به هر قیمتی ضد حمله را پیش ببرند.»

رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به این سئوال که عملیات ویژه نظامی در کجا متوقف خواهد شد، گفت: «موضوع بر سر سرزمین نیست، بلکه در مورد تضمین امنیت مردم و کشور روسیه است. این موضوع پیچیده‌تر از برخی سرزمین‌ها است. صحبت بر سر امنیت افرادی است که روسیه را سرزمین خود می‌دانند و ما هم آنها را مردم سرزمین خود می‌دانیم.» 

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود نیز تاکید کرد که روسیه هیچ هدفی برای فتح سرزمین‌های اوکراین ندارد. به عقیده وی، بحران اوکراین یک مناقشه ارضی نیست و حتی برای برقراری تعادل ژئوپلیتیک منطقه‌ای هم نیست. وی توضیح داد: روسیه بزرگترین کشور جهان است و به هیچ وجه به سرزمین خارجی نیاز ندارد، زیرا حتی در داخل کشور خود نیز لازم است مناطقی مانند سیبری، سیبری شرقی و خاور دور را توسعه دهد. مسئله بسیار گسترده‌تر و اساسی‌تر است. صحبت بر سر اصولی است که نظم نوین جهانی بر آن استوار خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: «عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس به منظور پایان دادن به جنگی در اوکراین آغاز شد که در سال 2014 به راه افتاده بود و اکنون در دهمین سال خود قرار دارد. من بیش از یک بار گفته‌ام که ما به اصطلاح "جنگ اوکراین" را شروع نکردیم. برعکس، ما سعی داریم تا آن را به پایان برسانیم. این ما نبودیم که در سال 2014  در کی‌یف یک کودتای خونین و خلاف قانون اساسی اوکراین انجام دادیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.