بایدن پشت اوکراین درآمد

 «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به متحدان این کشور اطمینان داد که باوجود حذف بند کمک‌های نظامی به اوکراین در طرح بودجه موقت کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دولت، حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف ادامه می‌یابد.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن شامگاه سه شنبه در گفتگو با سران کشورهای متحد، ضمن تاکید مجدد بر تداوم حمایت واشنگتن از کی‌یف، هشدار داد که کاهش کمک‌های نظامی می‌تواند روسیه را جسورتر و جنگ را گسترده‌تر کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن این اظهارات را در تماس با سران کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی، انگلیس، فرانسه و همچنین سران ناتو، کمیسیون اروپا و شورای اروپا با موضوعیت بهبود وضع اقتصادی اوکراین و مسائل امنیت غذایی مطرح کرد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اعلام خبر این تماس‌ها، گفت که بایدن تصریح کرد که آمریکا تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند اجازه دهد حمایت‌ها از اوکراین قطع شود.

کربی درباره محتوای مکالمه رئیس جمهور آمریکا توضیح داد: «او گفت که ما بودجه کافی اختصاصی برای پاسخگویی به نیازهای اوکراین در میدان جنگ برای مدتی طولانی داریم، اما به کمک کنگره نیز برای ارائه این حمایت بدون وقفه نیازمند هستیم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه دولت آمریکا برای کمک به اوکراین تا چند ماه دیگر دوام می‌آورد، اذعان کرد که ممکن است یک یا چند ماه دیگر این بودجه تمام شود.

این مقام کاخ سفید اظهار داشت: «کوتاهی در حمایت از اوکراین، [ولادیمیر] پوتین (رئیس جمهور روسیه) را به این باور می‌رساند که اکنون می‌تواند تا زمانی که ما و شرکایمان به نتیجه‌ای برسیم، به درگیری ادامه دهد. چنین امری باعث پیروزی پوتین خواهد شد».

پیش از این نیز یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفته بود که واشنگتن ۵.۴ میلیارد دلار دیگر جهت کمک به اوکراین برای جنگ با روسیه کنار گذاشته است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.