رسانه اسرائیلی: به عربستان بمب هسته‌ای تقدیم نکنید

یک روزنامه صهیونیستی در تحلیلی از دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی خواسته با غنی‌سازی بومی در عربستان به عنوان بخشی از توافق سازش میان ریاض-تل‌آویو موافقت نکنند.

یک رسانه صهیونیستی امروز پنجشنبه در تحلیلی با اشاره به احتمال موافقت با غنی‌سازی بومی عربستان سعودی به عنوان بخشی از توافق سازش میان ریاض-تل‌آویو از دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی خواسته به عربستان سعودی بمب هسته‌ای تقدیم نکنند.  

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند عربستان سعودی در ازای عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی از ایالات متحده، دریافت کمک برای توسعه برنامه بومی هسته‌ای و کاهش محدودیت برای دریافت سلاح‌های آمریکایی است.

واکنش عجیب قدیروف به درخواست انفجار بمب هسته‌ای در سیبری

توسعه برنامه هسته‌ای عربستان و غنی‌سازی اورانیوم در خاک آن کشور برای رژیم اسرائیل منشأ نگرانی‌های جدی است اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند رایزنی‌هایی برای رسیدن به چندین راه حل در این خصوص در جریان است.

پایگاه روزنامه صهیونیستی «عاروتص شوع» در تحلیلی نوشته است: «نتانیاهو می‌داند که رهبران کشورهای غربی و مسلمان در خاورمیانه می‌آیند و می‌روند. همان‌طور که ایران زمانی متحد اسرائیل بود، عربستانی‌ها هم ممکن است در یک لحظه به سمت مواضع دیرپای ضداسرائیلی‌شان تغییر جهت دهند.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «همان‌طور که در خاورمیانه قبلاً اتفاق افتاده، همه چیزی که لازم است شلیک یک گلوله از سمت یکی از دشمنان محمد بن سلمان است و دیگر اثری از او وجود نخواهد داشت. حتی اگر او برای یک نسل زندگی و حکمرانی کند در نسل بعد یا نسل‌های بعدتر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک خائن ضداسرائیلی ممکن است قدرت را در عربستان سعودی به دست بگیرد و آمریکایی‌ها را بیرون براند.»

عاروتص‌شوع درباره موجودیت رژیم صهیونیستی در صورت وقوع چنین حوادثی ابراز نگرانی کرده و پرسیده است: «بعد از چنین اتفاقاتی، سرزمین یهودی‌ها تا چند وقت دوام خواهد آورد؟»

یکی از دلایل نگرانی صهیونیست‌ها از احتمال دستیابی عربستان سعودی به بمب هسته‌ای اظهاراتی است که محمد بن‌سلمان چند هفته پیش در مصاحبه با فاکس‌نیوز بر سر زبان آورد. بن‌سلمان در آن مصاحبه مدعی شده بود چنانچه ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند عربستان سعودی بلافاصله بعد از آن به این سلاح‌ها دست پیدا خواهد کرد.

عاروتص‌شوع در همین خصوص نوشته است: «محمد بن سلمان تنها رهبر کشور عربی یا مسلمان نیست که می‌گویند اگر کشور همسایه‌اش به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند او هم به باشگاه هسته‌ای‌ها خواهد پیوست. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم هفته گذشته به همین موضوع اشاره کرد. آیا کسی شک دارد که قطری‌ها که توانستند میزبانی جام جهانی را بخرند، بمب نخواهند خرید؟ اماراتی‌ها هم به آسانی می‌توانند این کار را انجام دهند.»

روزنامه صهیونیستی در پایان این تحلیل به دولت آمریکا پیشنهاد داده که تنها راه جلوگیری از مسابقه هسته‌ای در خاورمیانه حمایت از متحدانش در منطقه غرب آسیا و جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.