هشدار هواشناسی به ساکنان ۱۶ استان کشور

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، موقت در مناطق مستعد تگرگ و کاهش محسوس دما امروز (۱۲ مهرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، شمال ایلام، شمال لرستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال سمنان و فردا (۱۳ مهرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال زنجان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال سمنان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف در دستور کار قرار گیرد.

وزش باد شدید در ۲۴ استان

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد شدید در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید امروز در جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، فردا ایلام، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، مرکزی، همدان، لرستان، قم، قزوین، البرز، تهران، سمنان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان و جمعه (۱۴ مهرماه) خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر انتظار می‌رود.

در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل وجود دارد بنابراین اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

کاهش دما تا ۱۰ درجه

بر اساس هشدار هواشناسی، کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد به ویژه در استان‌های واقع در دامنه و ارتفاعات زاگرس چهارشنبه در نیمه شمالی، پنج‌شنبه مناطق غرب و جنوب غرب و مرکز و شمال شرق و شرق و جمعه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق پیش‌بینی می‌شود و احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی وجود دارد. سازمان هواشناسی نسبت به استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور، کنترل و تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارها توصیه می‌کند.

 هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.